Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Hamarosan újabb elemmel bővül a Matehetsz teszt-kínálata

2021. január 6.

A képességek szintjét érdemes mérni, s az eredményt megfelelően értelmezni is kell

Mindenkinek meg kell találnia a maga képességét, mert akár a boldogsága kulcsa lehet – vélekedik Dr. Klein Balázs tanácsadó, pszichológus, jogász, a Matehetsz által közzétett tesztek fejlesztője. A szakembert a tesztek bővülése kapcsán kérdeztük.

Hogyan kapcsolódik össze a tehetség a boldogsággal?
Csíkszentmihályi Mihály szerint akkor érezzük igazán boldognak magunkat, amikor a végzett tevékenységünk kihasználja a képességeinket. Ha a feladat túl könnyű, unatkozunk, ha túl nehéz, szorongunk. Meg kell tehát találnunk azokat a feladatokat, melyek illeszkednek képességeinkhez és így örömöt okoznak. Tipikusan ezek a helyzetek fejlesztik is egyúttal leginkább képességeinket. Hozzá szokás tenni ehhez a tevékenység társadalmi hasznosságát – egy bizonyos életkor fölött munkánkkal pénzt szeretnénk keresni. Nagyon nehéz azonban megjósolni, hogy mi az a tevékenység, amit később el tud adni az ember. Az én egyik öcsém hegymászó. Gyerekkorában senki se gondolta, hogy ebből meg tud majd élni, de milyen szerencse, hogy ez nem érdekelte őt. Gyerekkorban – nézetem szerint – fontosabb az önismeret megszerzése és a kedvvel végzett tevékenység öröme, mint a tevékenység aktuális haszna.

Dr. Klein Balázs a tesztekben lévő lehetőségekről tart előadást (fotó: Mayer András)

A tesztek sztenderdizált eszközök. Hogyan szolgálhatják a gyermekek személyre szabott fejlesztését?
A tesztek az emberek megismerésének – elég speciális eszközei. Ideális esetben úgy ismerjük meg egymást, hogy hosszú időn keresztül, változatos körülmények között megfigyeljük egymás viselkedését és ebből próbálunk meg következtetéseket levonni a jövőre nézve. A képességtesztek ezt a megfigyelési folyamatot radikálisan lerövidítik és egy területre fókuszálják. Ahogy én látom a teszteket, úgy érdemes az iskolai tehetségazonosításban használni, mint egy újabb lehetőség, ahol a gyerekek megmutathatják valamilyen speciális tehetségüket. Ha az iskola önként vállalt és kedvvel végzett tevékenységek sokaságát kínálná a gyerekeknek, akkor sokkal kevésbé lenne szükség ilyen eszközökre a gyerekek tehetségének megmutatkozására. Addig is azonban úgy érzem, minden újabb lehetőség hozzáad a tehetségazonosításhoz. Természetesen károsnak tartom, ha túlzásba visszük ezt és a jó teszteredmények eszközből célokká válnak. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a vizsgák is egyfajta teszek.

Milyen előnyei vannak az új típusú, online teszteknek?
Az iskolai sztenderdizált méréseknek – így a vizsgáknak és a teszteknek is – megvannak a maguk előnyei és hátrányai. Az viszont vitathatatlan, hogy ha már mérünk, akkor azt érdemes jól csinálni. A pszichés tulajdonságok – tudás, képesség, személyiség, motiváció – mérése tudomány. Jó lenne minél többet felhasználni az itt felgyűlt ismeretekből. A hagyományos papír-ceruza tesztek a mai online világban egyre kevésbé használhatók csoportos tesztelésre. A korszerű, adaptív tesztek figyelembe veszik a kitöltő korábbi válaszait és így – bár mindenki más, más kérdésekre válaszolt – rendkívül gyorsan, pontosan és széles képességtartományban mérnek. Az ilyen tesztek előállítása ugyanakkor sajnos nagyon munkaigényes feladat.

Milyen visszajelzéseket kapsz a Matehetsz oldalán közzétett tesztekről?
A Matehesz oldalán található 5 teszt nagyon különböző dolgokat vizsgál. Sokan mondják, hogy mennyire érdekesnek találták ezt vagy azt a tesztet. Mindenki mondja, hogy a tesztek nagyon nehezek. Azt kell mondjam, ez szándékos. Akkor tudjuk megmutatni képességünket, amikor elérünk annak határához. A tesztek azt a nehézségi szintet keresik, ahol körülbelül ugyanolyan eséllyel adunk helyes vagy helytelen választ. Ha helyes válaszokat adunk, nehezebb feladatokat fogunk kapni, ha helyteleneket, akkor könnyebbeket, s így végül – képességi szintjétől függetlenül – mindenki körülbelül a feladatok felére ad majd helyes választ. Végül azt hasonlítjuk össze, hogy ki, milyen nehézségi szintig jutott.

Hamarosan hozzáférhetővé válik a Matehetsz oldalán egy hatodik teszt is. Mit mér ez az eszköz?
Új tesztünk az angol szókincs nagyságát méri. Ez a tesztünk különleges lesz abban az értelemben, hogy ez az egyetlen olyan eszköz, amely gyakran formális tanulás keretében elsajátított ismereteket vizsgál. Sok jel utal arra, hogy a szókincs kitüntetett helyet foglal el az életünkben és fontos összetevője annak, hogy milyen hatékonyan tudunk funkcionálni az adott nyelvi környezetben. A magyar nyelvű szókincset vizsgáló eszközünk régóta hozzáférhető már az oldalon, időszerű volt az angol nyelvű változat is. Fejlesztési szempontból is fontos lehet annak ismerete, hogy hol tartunk másokhoz képest az angol nyelv elsajátításában.

Milyen visszajelzést kapnak a kitöltők eredményeikről a Matehetsz oldalán?
A Matehetsz oldalán található tesztek kifejezetten a gyerekek tehetségazonosítását szolgálják. Különös tekintettel az iskolai környezetre fontosnak tartottuk, hogy senki se érezze rosszul magát, ha különösen gyenge eredménye lett a tesztben, ezért számszerű eredményt csak a legjobbaknak adunk, de a tesztkitöltés végeztével mindenki kap egy letölthető szöveges visszajelzést az eredményéről.