Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Kémia Tehetséggondozó Szakkör JG 350 002 538

GlobalID:
JG 350 002 538
Rövid név:
Kémia Tehetséggondozó Szakkör
Kidolgozó:
ELTE Pedagogikum
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
1998
Kapcsolattartó:
A szakkör célja az elméleti megalapozás, a számítási feladatok és a rengeteg kísérletezés segítségével az alapórán tanultak elmélyítése, valamint a különböző versenyekre való hatékony felkészítés.

A kémia tehetséggondozó szakkör a Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában nagy múltra tekint vissza, jelenlegi formájában 1998 óta létezik. Célja a 12-18 éves diákok minél jobb felkészítése a korosztályos versenyekre, ill. az alapórán megszerzett tudásuk elmélyítése. Szakköreink nagy népszerűségnek örvendenek. Az elméleti képzés és a számítási feladatok mellett, a diákok gyakorlati feladatokat is végeznek. Ez utóbbi tevékenység a legfontosabb, hiszen a kémia tantárgy csökkentett óraszámai mellett egyre kevesebb idő jut a kísérletezésre. Bármelyik verseny lebonyolítást nézzük (7-8. évfolyam Hevesy György Kémiaverseny, 9-10. évfolyam Irinyi János Kémiaverseny, 11-12. évfolyam OKTV), az utolsó forduló tartalmaz gyakorlati feladatokat is.
A szakköri anyagaink minden korosztály számára egy nagyon pontosan összeállított, több évtized tapasztalatait összefoglaló feladat-gyakorlat csomag. Az egyes nehézségi szintek az adott korosztály kompetenciáinak megfelelően követik egymást. Az elmúlt néhány évben szoros kapcsolat alakult ki az egyes korosztályok között. Főképp a gyakorlati munkák során, az idősebb és egyben tapasztaltabb diákok, segítik a fiatalabbak munkáját, megosztják velük az egyes versenyeken szerzett tapasztalataikat. A szakkörök vezetőjének nagyon nagy segítség, a tanulóknak pedig jó gyakorlási alkalom, hogy az idősebb diákok méréseket állítanak össze, elkészítik ezek jegyzőkönyveit, segítenek a lebonyolításban és a mérési eredmények kiértékelésében.
Idén második alkalommal került megrendezésre a Tehetséggondozó Kémia Tábor. Ez egy négy napon át tartó maratoni foglakozás, amelynek keretén belül, a diákok napi nyolc órában foglakoznak elméleti- és számítási feladatokkal. A táborban részt vevő diákok a saját korosztályuknak megfelelő feladatokkal foglakoznak, de természetesen átjárás lehetséges a csoportok között. Lehetőség van a kooperatív csoportmunkára, az együttgondolkodásra, amely fejleszti a diákok szociális kompetenciáit. Az egyes tantárgyi kapcsolatok megerősítésének érdekében előadó kollégák is részt vesznek a táborban és kicsit más megközelítésben, beszélgetéssel egybekötve elemeznek egy kémiához köthető problémát. Idősebb diákjaink, öregdiákjaink igényes prezentációkkal készülnek olyan témákban, amelyek túlmutatnak a középiskolai anyagon. A táborban elhangzott előadásokból és az ott érintett feladatokból válogatás készül, amit minden résztvevő megkap.
Munkájuk egy nagy precizitással kidolgozott „edzésterv”, amely munka végén diákjaik helyt állhatnak bármelyik meghirdetett versenyen. A heti foglalkozásokat kiegészíti a januári többnapos tábor, valamint az ELTE Kémia Tanszékének, ill. a Magyar Kémikusok Egyesületének munkájába való bekapcsolódás is. Módszerüket elért eredményeik igazolják (diákolimpiai kerettagság, Irinyi, Hevesy, ill. OKTV-győzelmek stb.). Sok diák kapcsolódik be a Kutató Diákok Mozgalmába, ahol mentoraik segítségével egy adott szakmai területen kutatómunkát végeznek.