Szerző: | |
Kiadás éve: | 2021 |
Terjedelem: | 75 oldal |
ISBN: | 978-615-81897-1-2 |
Kiadó: | Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége |
Kiadvány: |
Jelen könyv írása előtt majdnem 60 évvel, 1962. szeptember 1-jén a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban elindult az első matematika tagozatos osztály – és ezzel kezdetét vette a magyarországi tehetséggondozás egyik legjelentősebb története. Azt, hogy ez a történet nemcsak jelentős, hanem egyben tehetségpedagógiai sikertörténet is, számtalan tény bizonyítja, kezdve attól, hogy már 1963-ban több iskola követte a Fazekas példáját matematika tagozatos osztályok indításában, egészen odáig, hogy a magyarországi (és azon kívüli) matematikus szakmában és számos kapcsolódó tudásterületen tízezernél több olyan szakember tevékenykedett az elmúlt évtizedekben, és tevékenykedik ma is, aki ezekből a speciális tehetséggondozó osztályokból került ki. A matematika tagozatos osztályok tanulói több mint száz nemzetközi olimpiai érmet nyertek el az idők során, számos „specmatek”-os diák lett akadémikus, vezető kutató, hazai és nemzetközi környezetben elismert szakember a matematika vagy más tudásterület, akár a művészetek vagy a közélet terén. Bár a Fazekasban és más matematika tagozatot működtető magyar iskolában előfordultak olyan osztályok, amelyek egyes eredményességi mutatójukat tekintve túlhaladták az első fazekasos specmatek osztályt, ez az osztály mégis legendás maradt. Nemcsak azért, mert az első ilyen volt Magyarországon, hanem még inkább azért, mert mind a diákjai, mind pedig a tanárai között számos „nagy személyiség” volt, akik évtizedekre szólóan maradandót alkottak a matematikában, a tehetségpedagógiában vagy akár több területen is, és ezzel egyben jelentős inspiráló szakmai/emberi példává is váltak hazai és nemzetközi környezetben.
Gordon Győri János jelen könyvében a tehetséges tanulók pedagógiai fejlesztésének egyik alapvető kérdésével foglalkozik: a tehetségek együttnevelésének témájával. A munkának nem célja az, hogy kifejtse, mi a tehetség, kit tekintünk tehetségesnek, illetve hogy a tehetséges tanulók pedagógiája a pedagógia egészének rendszerében hol helyezkedik el. Egészen röviden mégis foglalkozik ezekkel a témákkal, mielőtt bemutatja egy olyan kutatás eredményeit, amelynek során azt igyekezett feltárni, hogy matematikában tehetséges személyek hogyan emlékeznek vissza azokra az ötven évvel korábbi tapasztalataikra, amikor egy speciálisan összeválogatott középiskolai tehetségosztályban együtt nevelték őket.