1.1. A Kiss Kata Zenekar által kidolgozott „A Zene Benned Van!” közösségformáló program célja a magyar hagyományőrzés és népi kultúra megismertetése, a nemzeti identitás tudat erősítése és a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása.
Az oktatási program gyakorlati bevezetésére Harsány Község Önkormányzatának anyagi támogatásával került sor.
„A Zene Benned Van!”sikerét és elismertségét jól tükrözi, hogy 2013.-ban a Kiss Kata Zenekar és a Harsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola képviselte Magyarországot és hazánk kultúráját az Olaszországban megrendezett XI. Nemzetközi Iskolafesztiválon, ahol első díjat nyert. Ezen felül Olaszország köztársasági elnöke magas rangú állami ki-tüntetéssel ismerte el a csoport teljesítményét, és az oktatási program színvonalát.(A köztársasági érdemrendet 10 évente egyszer adományozzák a kultúra ápolásáért és az oktatás fejlesztéséért.) 2013. május 30-án az Országos Pedagógusnapi Ünnepségen az Emberi Erőforrás Miniszter elismerésben részesítette a programot és a benne dolgozó gyerekeket. A program minden gyermekre egyenként kiterjedt figyelmet fordít, és differenciált oktatásszervezéssel nem hagy elveszni egyetlen ezen a területen tehetséget sem.
1.2. A Harsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola 2012. szeptember 1-én vezette be Ökoiskolai programját. Az intézmény 2012 évben Ökoiskola címet nyert. A program előtérbe helyezi a természet és a hagyomány értékeinek megismertetését, az egészséges, sportos életmódra nevelést. A harsányi Méhészmadár Erdei Iskola és Kalandpark területe és lehetőségei az oktatás színterévé a tanrend szerves részévé váltak/válnak.
Az iskola a pedagógiai programjában, a helyi tantervek, illetve az egyes munkaközösségek munkaterveinek kialakításánál is különös gondot fordít a környezettudatosságra, a környezetvédelemre, valamint az iskola fenntarthatóságát célzó nevelési elemek minél szélesebb körben történő alkalmazására.
- Az intézmény energia ellátásába 2011/12 - es a tanévtől besegít egy 3,78 KW/ h névleges teljesítményű napkövető napelemes kis erőmű, valamint egy 22 m2 napkollektoros rendszer.
- A tanmenetek elkészítésekor a pedagógus kollégák figyelembe veszik környezeti és természeti adottságainkat és ahol a tananyag lehetővé teszi terepgyakorlatokat szerveznek, az órákat természetes környezetben tartják pl. erdők, vizek, vízpartok, rétek élővilága.
- Akciókat szerveznek allergén növény-mentesítésre szülők bevonásával.
- Az intézményben bevezették a szelektív hulladékgyűjtést.
- Az iskola-egészségügyi ellátás keretein belül továbbra is a helyes táplálkozást, a higiénés szokások kialakítását, a prevenciót és a felvilágosítást helyezik előtérbe.
- A mozgás megszerettetése nem csak a testnevelés órákra korlátozódik, iskolai sport-kör, sportnap, versenyek, bajnokságok, túrák szervezésével igyekeznek a kollégák minél több gyereket megmozgatni.
-A környezetvédelemhez kapcsolódó versenyeket, programokat szerveznek.
1.3. Az óvodai nevelés és a tehetséggondozás
Az óvodai nevelésünk a 3–7 éves gyermek középpontba helyezését, a gyermeki személyiség komplex megismerését, fejlesztését tekinti elsődleges feladatának.
Ezt a fejlesztést tudatosan, tervszerűen, a gyermek életkori sajátosságaik figyelembe vételével képzeljük el, játékos módon felkészítve őket az iskolára, a társas, közösségi életbe való beilleszkedésre. A legfontosabb célunk a gyermek érezze jól magát az óvodában, tevékenységét hassa át a játék és a mesevilág.
Mit tud tenni az óvodapedagógus, ha kiemelkedő képességű gyermeke van a csoportban?
Az első és alapszabálynak is tekintjük, hogy hagyjuk a gyermeket önállóan alkotni! Dicsérjük, újabb és újabb eszközökkel, lehetőségekkel motiváljuk, segítsük, hogy elképzeléseit megvalósítsa. A szülőkkel való konzultálás folyamatos, a jó kapcsolatot pedig nagyon fontosnak tartjuk nevelőmunkánkban. Nagy odafigyeléssel és végtelen türelemmel segítjük őket, hogy a legjobb képességeiket tudják kibontakoztatni, olyan lehetőségeket teremtünk számukra, hogy kipróbálhassák önmagukat, kiélhessék vágyaikat, próbára tegyék képességeiket.
A Harsányi Tehetségpont települési hatókörrel kerül megalapításra. Elsősorban tanórán kívüli és az iskolai kötelező foglalkozásokon kívüli időben kívánjuk megvalósítani a tehetséggondozást. Emellett a Harsányi Hársfavirág óvodával, a Harsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskolával, a Harsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskoláért Oktatási Alapítvánnyal, Harsány Község Önkormányzatával és a Harsányi Sport Egyesülettel kötött együttműködési megállapodás alapján különböző szakkörök, tehetséggondozó műhelyek/foglalkozások, ökoiskolai programok, versenyek keretében valósul meg a harcsányi gyerekek tehetséggondozása.
Együttműködést kívánunk kialakítani a környező településeken működő helyi intézményi szintű tehetségpontokkal és a Miskolci Egyetem Tanárképző Intézet Regionális Akkreditált Kiváló Tehetségponttal.
Folyamatosan kutatjuk azokat a személyeket, társulásokat és civil szervezeteket, akik a tehetségek fejlődésében segíthetnek. A tehetségek útját nyomon követjük Egymás rendezvényeit, látogatjuk, közös versenyeket szervezünk. Előtérbe helyezzük azokat a munkaformákat, amelyek az együttműködésen, a személyes kapcsolatokon alapulnak.
1. „A Zene Benned Van!”
A Kiss Kata Zenekar által kidolgozott „A Zene Benned Van!” tanórán kívüli oktatási program, egy olyan egyedi módszer, mely a kortárs-és a népzene fúzióján keresztül ismerteti meg a gyerekekkel az autentikus magyar népdalkincs felbecsülhetetlen tárházát. A programnak komoly értékközvetítő, identitástudat-erősítő, közösség- és készség-fejlesztő hatása van. Az új módszer lényege nem a konkrét hangszeres oktatás vagy a néptáncos- és népzenész-képzés, hanem a hagyományőrzés fontosságáról szól. Egyik kiemelt célja, hogy a magyar kultúráról elvesse a magot a gyermekekben, hogy testileg és lelkileg kiegyensúlyozott fiatalokként, ismerjék nemzeti hagyományaink értékeit, és ebből táplálkozva építsék fel leendő életük alapjait. A program további célja, hogy az esztétikai – művészeti tudatosság és kifejezőképesség kulcskompetencia fejlesztésének segítségével irányítsuk a „tehetséges” gyermekeket a népzenei és néptáncos pályák irányába, olyan „magok” létrehozása, amelyek köré a programunk végén zenekarok, hagyományőrző, alkotócsoportok alakulnak. A foglalkozások időtartama heti kétszer 60 perc, melyen több mint 60 harsányi 1-4 osztályos tanuló vett/vesz részt.
2. Ökoiskola program
A program célja elősegíteni a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását annak érdekében, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen a környezeti válság elmélyülésének megakadályozására, elősegítve az élő természet fennmaradását és a társadalmak fenntartható fejlődését. Olyan tájékozott és tevékeny tanulókat szeretnénk nevelni, akik kreatív, problémamegoldó gondolkodásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a természet és a környezet, a társadalom, a jog és a gazdaság terén, és felelős elkötelezettséget vállalnak egyéni vagy közös tetteikben.
Az ökológiai nevelés során a tanulókat megismertetjük azokkal a jelenlegi folyamatokkal, amelyek következményeként bolygónkon környezeti válságjelenségek mutatkoznak. Konkrét hazai példákon keresztül felismertetni a társadalmi-gazdasági modernizáció pozitív és negatív környezeti következményeit. Megértetni a fogyasztás és a környezeti erő-források kapcsolatát, a fenntartható fogyasztás elvét.
Célunk, hogy a tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük értékeinek megőrzésé-be, gyarapításába. Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá. Szerezzenek személyes tapasztalatokat az együttműködés, a környezeti konfliktusok közös kezelése és megoldása terén.
3. Az óvodai tehetséggondozás.
Tehetséggondozó programunk fő feladatának tekintjük a gyerekek adottságainak fejlesztését, motiválásukat és a bennük rejlő kreativitásuk kibontakoztatását. Céljaink között szerepel a gyerekek erős és gyenge pontjainak fejlesztése, tevékenységének megerősítése az egyes kiegészítő tevékenységek megtervezése és a tevékenységhez szükséges tárgyi feltételek megteremtése. Műhelyfoglalkozásainkat 30 foglalkozási egységre tervezzük azokat modulokra bontva.
Valamennyi programunk megvalósítása során a személyiségjellemzők sokoldalú fejlesztése elképzeléseink szerint olyan testileg és mentálisan egészséges emberek formálódnak, akik a későbbiekben alappillérei lehetnek társadalmunknak, amelynek alapja a család, a kisebb és nagyobb közösség. Fejlesztésük közben az egyén és környezete kölcsönösen hat egymásra, ugyanis a belső diszpozíciók, úgy mint átlagon felüli képesség, kreativitás és motiváció csak akkor juthatnak hatékonyan érvényre, ha az azokat körülvevő környezet megfelelően működik
Ezt az összetett folyamatot legjobban az általunk alapul vett a Mönks-Renzulli-féle tehetségmodell írja le, mely alapja azonosító és fejlesztő munkánknak
Tehetségfejlesztő programunk eredményességét a tevékenység központú oktatási forma biztosítja. A bevésés hatékonyságának növelését a több érzékszervre ható módszerek együttes alkalmazásával érjük el. A személyiség sokoldalú fejlesztése a tudatos környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei jelen vannak a tanításban, az iskola működtetésében, az óvónői kezdeményezésekben, a gyerekek étkeztetésekor vagy a táborok szervezésekor. Az iskola környezettudatos működése szerepet kap a környezeti nevelésben is a diákok tanulmányozzák, ötleteikkel, munkájukkal segítik az iskola környezettudatos tevékenységét.
Valljuk, hogy a programok csak közösségben valósíthatók meg. Azok a gyerekek, akik részt vesznek valamelyik programban, egyfajta közösség tagjaivá válnak, akiknek muszáj egymásra figyelni és koncentrálni az adott gyakorlatok sikeres elvégzéséhez, amik természetesen játékos formában történnek meg. Az egymásra figyelésből adódóan egyéb dolgokat is megtanulnak: tolerancia, felelősségvállalás, koncentráció, fegyelmezettség, esetenkénti kreativitás.
4. Pedagógiai és pszichológiai szakmai alapok és háttér
A programjaink teret engednek a színes, sokoldalú gyermeki életnek, a játéknak, a tanulásnak, a munkának; fejleszti a tanulók önismeretét, együttműködési képességét, akaratát; hozzájárul életmódjuk, szokásaik, értékekkel való azonosulásuk fokozatos ki-alakításához, megalapozásához.
A kulcskompetenciák hatékony fejlesztésének egyik feltétele a fejlesztési céloknak meg-felelő tanítási folyamat, tanulási tevékenység. Az egyéni képességek minél jobb kibontakoztatását, a tehetséges tanulók gondozását, segíti.
Általános alapelveink megegyeznek, a Nemzeti Tehetség Program célkitűzéseivel annak helyi megvalósításán fáradozunk. Ezek a következők: az értékeink megőrzése; a sokszínűség; az esélyteremtés; a folyamatosság; a hatékonyság és a fokozatosság és a fenn-tarthatóság.
A tehetség diagnosztizálásában, gondozásában, illetve a tanácsadásban pszichológus segíti munkánkat.
A munkában résztvevők hivatásuk gyakorlásában eddig is törekedtek a gyermekek személyiségének sokoldalú fejlesztésére, képességeik kibontakoztatására. Eredményeik, tevékenységük alapján biztosítva látjuk a Tehetségpont megfelelő színvonalú működtetését.
Egy pedagógusunk 30 órás " A tehetségek felismerése és azonosítása, tehetséggondozó projektek kidolgozása a nevelési oktatási intézményekben" továbbképzésen vett részt. Személye biztosíték arra, hogy a programban részt vevő hátrányos helyzetű gyerekek olyan ismeretekre tegyenek szert, amik hozzásegítik őket egy könnyebb szocializálódásukhoz.
A Kiss Kata Zenekar tagjai olyan művészek, pedagógusok és szakmai tudással rendelkező előadók, akik a harsányi iskolai oktatás mellett évek óta „tanítják” a közönséget a koncertek és előadások alkalmával a hagyományőrzés és népi kultúránk szeretetére a zenéjükön keresztül.
Tehetséggondozó munkánkban résztvevőszakemberek:
Bikics Tibor- programvezető. A Kiss Kata Zenekar alapítója, billentyűse valamint zenei- és művészeti vezetője, „A Zene Benned Van” program egyik megalkotója, program-vezetője
Kiss Kata – énekes előadóművész. A Kiss Kata Zenekar alapítója, énekese, a dalok társszerzője, „A Zene Benned Van” program egyik megalkotója. Énekművészeti oktatója.
Dudás Zita – néptánc. A Kiss Kata Zenekar táncosa a zenekar megalakulása óta, ahol koreográfusként is szerepet vállal. A Harsányi Tehetségpont tehetségfejlesztő pedagógusa.
Szabó Gergely - polgármester, okleveles történész, középiskolai tanár a harsányi Ökoiskola program egyik kidolgozója, a Harsányi SE elnöke, a Harsányi Tehetségpont, a helyi önkormányzat és a Harsányi Sport Egyesület közötti együttműködés koordinálója, az együttműködés magas színvonalának felelőse.
Takácsné Oczela Csilla- iskolaigazgató, a harsányi Ökoiskola program egyik kidolgozója, a Harsányi Tehetségpont és a Hunyadi Mátyás Általános Iskola közötti együttműködés koordinálója, felelőse.
Nagyné Sír Ildikó – óvodavezető, a Harsányi Tehetségpont és a Harsányi Hársfavirág Óvoda közötti együttműködés koordinálója.
Tóth Ádám – népi hegedűművész. A Dobrodai népi zenekar alapítója, a Kiss Kata zene-kar hegedűse.
Kiss Gábor – szólógitáros Különleges kihívásnak tartja a rockzene és népzene találkozásának megvalósítását.
Juhász Gábor- néptáncos Táncol az ELTE néptánc együttesében. Egyetemi tanulmányokat folytat az ELTE programtervező-informatikus szakán. Tanárként és koreográfus-ként is működik.
Takács Attila történelem földrajz szakos tanár, labdarúgó edző,
Fábián Ágnes földrajz történelem szakos tanár, múzeumpedagógus,ű
Virágné Varga Erika fizika, technika szakos tanár
Szonda Judit tanító,
Bihari Lajosné óvodapedagógus, alpolgármester.
Tehetséggondozó munkánkat segítő külső szakemberek:
- Ádám Anetta egyetemi adjunktus Miskolci Egyetem
- Dr Lubinszki Mária pszichológus tanszékvezető egyetemi adjunktus Miskolci Egyetem
- Sarka Ferenc a Magyar Tehetséggondozó Társaság alelnöke
5. Eredményesség és hatékonyság
Milyen módon segítik, tervezik tanácsadó, tehetséggondozó munkájuk eredményességének és hatékonyságának felmérését és növelését?
A közvetett és közvetlen megfigyeléseken és felméréseken keresztül kapunk visszajelzést a tanulók az egyéb tantárgyakban való fejlődéséről, személyiségükben bekövetkezett változásokról, melyekről rendszeresen értékelő konzultációkat tartunk.
Helyi, megyei és országos szintű versenyek alkalmával mérjük a programban szereplő tehetséges gyerekek ismereteit, a program eredményességét és hatékonyságát, a környezettudatos szemléletmód erősödését, a fenntarthatóság irányába tett lépések intenzitását, valamint eredményét.
Elemezzük és értékeljük a szülőktől iskola- és óvoda pedagógusoktól érkező tényszerű eredménymutatókat tartalmazó és tapasztalat alapján mérhető visszajelzéseket. Az Országos Kompetenciamérés eredményei is jelzés értékűek. Komoly eredménynek ismerjük el ha a tanév végére csoportszinten bemutatható produkciót, mutatnak be a tanulók, csoporton belüli zenekarok alakulnak, melyek az évek folyamán egyre magasabb szintű bemutatókra képesek. Fontos mérési szempont az a közösségi önállóság fenntartása az iskolában létesített kertek, közösségi terek, rendben tartása, fejlesztés szépítése, környezettudatos életformára vonatkozó szabályok betartása, és fokozása.
6. Munkastílus
Elsősorban nagyon fontos számunkra, hogy a programban részt vevő gyerekek ne úgy érezzék magukat a foglalkozásokon, mint a kötelező iskolai órákon, ezért olyan légkört, helyszínt teremtünk a programnak, hogy a gyermekek örömmel jöjjenek a foglalkozásokra. Arra törekszünk, hogy a gyerekek ne csak résztvevői legyenek a programnak, hanem segítsenek együtt kialakítani a tanulói környezetet.
A foglalkozások menete a kezdetektől nem merev sémák szerint zajlik, mindig alkalmazkodik az egyén fejlettségi szintjéhez, képességeihez, haladási tempójához. A tánc és a zene pozitív motivációs jellege és a foglalkozások vidám, felszabadult hangulata biztosítja a gyerekek kiegyensúlyozott, feszültségmentes testi- és lelki fejlődését.
Nagy figyelmet fordítunk a szegregációmentes oktatásra, kiemelten kezeljük a hátrányos helyzetű tanulók fejlesztését, képzését, a tehetséges fiatalok művészeti pályára irányítását.
A Harsányi Tehetségpont kitűzött céljainak megvalósítás érdekében a témához kapcsoló-dó pályázatokon veszünk részt. A programok, foglakozások támogatásában együttműködés alapján részt vállalnak: Harsány Község Önkormányzata, a Harsányi Sport Egyesület, Harsányi Roma Nemzetiségi Önkormányzat, Harsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskoláért Oktatási Alapítvány, Bükki Kommunikációs Kft.