2003 novemberében főleg pedagógusokból álló csoport kezdeményezte Salgótarjánban egy szabadidős programok szervezésére alakult meg a Salgótarjáni Gyermekekért Baráti Kör. 2005. májusában közhasznú egyesületként jegyezte be egyesületünket a Nógrád Megyei Bíróság. Míg az intézményes keretek között többnyire a tantárgyakhoz kötődő tehetséggondozás folyik, addig mi a tanórán kívüli tehetséggondozásra összpontosítottunk. 2009-2010-es évben az NCA szakmai pályázatán a "Civilek a tehetséges gyermekekért" című projektet valósítottuk meg. Mi azokra figyelünk, amelyeket a gyerekek önként, kedvtelésből vállalnak esetleg aktív pedagógusok szakköri kiscsoportokban, vagy fizetett különórákon művelnek. Programjainkon, s 2009-ben és 2010-ben megtartott Tehetségnapokon lehetőséget adtunk nagyszámú közönség előtt való gyermekprodukciók bemutatására is. A városi sportcsarnokban néptánc, shoowtánc, cigánytánc, moderntánc és torna, s egyéb sportbemutatókat tartottunk, de bemutatkoztak szólóénekkel, s népzenével, s a Karancssági roma gyerekek hegedűszólókkal is. A túrákon, kirándulásokon túl sportversenyeket is szervezünk. A Grund Labdarúgó tornát 7 éven át rendszeresen megtartottuk azon kisiskolák számára, ahonnan nincs esélyük a gyerekeknek eljutni a diákolimpiai döntőkig.
2009 október és november hónapban 17 fő részvételével 30 órás képzést szerveztünk, melyet dr. Herskovits Mária vezetett. Valljuk, hogy mindenki tehetséges valamiben, csak meg kell találni az utat annak felfedezésére, segíteni kell tehetsége kiteljesedésében és bátorítjuk, lehetőséget adunk tehetsége bemutatására, s annak elismerésére törekszünk.
Közhasznú egyesületünk tagjai többségében pedagógusok, nagy részük a mindennapi munkája során végez tehetséggondozó tevékenységet, úgy, mint mentor, úgy, mint szervező, közvetítő. 2009-ben tagjaink többsége részt vett az általunk szervezett 30 órás tehetséggondozó képzésen (nem akkreditált), de van példa arra is, aki e pedagógiai területen még képzettebb. Az egyesületünkben tevékenykedő pedagógusok azok közül kerültek ki, akik önként vállalták, hogy a tanórán kívül, a hétvégeken, a tanítási szünetekben is önként vállalnak közösségi, szakmai feladatot.
A környezeti feltételeink igen mostohák.
Azóta hálózattá bővült közösségünk több salgótarjáni és kistérségi mikro csoport csatlakozott hozzánk meghívásunkra. A mikroközösségeinket egy-egy pedagógus fogja össze, s tartja a kapcsolatot a makro közösséggel. Főleg szabadidős hétvégi és nyári tábori programokat szervezünk, de ezek mellett egyéb szakmai programok is helyet kapnak rendezvényeinken. Együttműködünk több helyi civil szervezettel és a SKÁID Tehetségponttal is. Míg az intézményes keretek között többnyire a tantárgyakhoz kötődő tehetséggondozás folyik, addig mi a tanórán kívüli tehetséggondozásra összpontosítottunk. 2009-2010-es évben az NCA szakmai pályázatán a "Civilek a tehetséges gyermekekért" című projektet valósítottuk meg. Mi azokra figyelünk, amelyeket a gyerekek önként, kedvtelésből vállalnak esetleg aktív pedagógusok szakköri kiscsoportokban, vagy fizetett különórákon művelnek. Programjainkon, Már hagyománnyá vált, hogy a Magyar Pedagógiai Társaság Nógrádi Tagozatával együtt rajz és fogalmazásversenyt hirdettünk a "Művelődés hete, a tanulás ünnepe " tiszteletére, a beérkezett – mindig több, mint 100 pályaművet - értékeltük, a legjobbakat kiállítottuk, és megjutalmaztuk. Salgótarján és környéke a hátrányos térségnek számít. A nehézipar visszafejlesztése után megnőtt a munkanélküliség, magas- különösen a kis falvakban, s város egyes részein - a roma lakosság száma. Magas a csonka családok száma is, s egyre növekszik azon családok száma, amelyeknél az apa külföldön vállal munkát, s a gyermekek nagy része nem kiegyensúlyozott családi környezetben él. Csak a szülők egy része figyel gyermeke személyiségének fejlesztésére, s fordít gondot a tehetség felfedezésére, fejlesztésére, vagy esetleg olyan tevékenységre kényszeríti a gyermeket, amihez nincs kedve, tehetsége ( zeneiskolába, nyelvórákra járatja mondjuk a tánc, vagy a sporttevékenység helyett) Egyesületünk sok olyan iskolán kívüli, szabadidős programot szervez, amely lehetőséget ad a gyermeki tehetség bemutatására, a versengésre, az élményszerzésre, a városi és a környékbeli csoportok találkozására, az egymás előtt való bemutatkozásra, ismerkedésre.
A program célja felkelteni a programban résztvevők érdeklődését saját közvetlen és tágabb környezetük történeti, ipartörténeti, néprajzi és természeti értékei iránt. Továbbá célja a gyermekek, ezirányú ismereteinek bővítése aktív közreműködésükkel, így az iskolai tanulmányaik kibővítése, élmények segítségével, a közvetlen környezethez való kötődésük érzelmi erősítése. Élményszerű, sikeres tevékenykedtetéssel megismertetni, s megszerettetni legalább néhány gyermekkel a történelemtudomány ezen ágát, amely nemcsak ismereteiket bővíti, de a közvetlen szülőföld iránti érzéseiket is táplálja, erősíti kötődésüket a Palócföldhöz, a falu közösségéhez, a városhoz, az iskolájukhoz, az itt élő közösséghez. A természetjárás, a rendszeres testmozgás, a versengés élményéhez juttatni főleg a kisebb falvakban élő gyermekeket. A rendszeres testmozgás, a természettudatos magatartás, egészségápolás ismereteinek és gyakorlatának elsajátítása, e területeken való példamutatás. A környezeti feltételeink igen mostohák. Salgótarján és környéke a hátrányos térségnek számít. A nehézipar visszafejlesztése után megnőtt a munkanélküliség, magas- különösen a kis falvakban, s város egyes részein - a roma lakosság száma. Magas a csonka családok száma is, s egyre növekszik azon családok száma, amelyeknél az apa külföldön vállal munkát, s a gyermekek nagy része nem kiegyensúlyozott családi környezetben él. Csak a szülők egy része figyel gyermeke személyiségének fejlesztésére, s fordít gondot a tehetség felfedezésére, fejlesztésére, vagy esetleg olyan tevékenységre kényszeríti a gyermeket, amihez nincs kedve, tehetsége ( zeneiskolába, nyelvórákra járatja mondjuk a tánc, vagy a sporttevékenység helyett) Egyesületünk sok olyan iskolán kívüli, szabadidős programot szervez, amely lehetőséget ad a gyermeki tehetség bemutatására, a versengésre, az élményszerzésre, a városi és a környékbeli csoportok találkozására, az egymás előtt való bemutatkozásra, ismerkedésre. Magas a roma származású tanulók száma, ezen tanulók integrálása érdekében kiemelt feladatnak tervezzük a roma kulétúra értékeinek megismerését és és ápolását. A tánc és tánctábor (moderntánc és cigánytánc) – mely több éve szervezünk – igen népszerű főleg a roma gyerekek körében, s többen nagy kedvvel csinálják, s tánctanár aktívánk kiváló mentora a tehetségeseknek.
Az elmúlt 10 év során programjaink többségét pályázati forrásból valósítottuk meg. A költségek kicsiny %-kát tették ki a önerőként felhasznált szülői támogatások. 2013-ban két pályázati projektben eredményesen pályáztunk a NTP programjaira is. Az elkövetkező időkben is tervünk a pályázati források megszerzése progranjaink megvalósítására. Figyelemmel kísérjük a NTP és a MATEHETSZ kiírásra kerülő pályázatai, illetve NIA pályázatok is. Az előző években eredményesen pályáztunk TÁMOP programra is. Figyelemmel kísérjük a megjelölt témákban az ott és más egyéb lehetőségekben való próálkozsainkat is. Reméljük,sikerrel.