Az Energetikai Szakgimnázium és Kollégiumot, illetve jogelődjét a Paksi Atomerőmű Vállalat alapította. Az ország első vállalati iskolájaként már az első tanévben, 1986-ban kiemelkedő felszereltséggel rendelkezett. Az iskola vezetősége, illetve a fenntartó folyamatosan biztosította a szakmai feltételek megújítását, melyhez a pályázatok is hozzájárultak. Informatikai felszereltségünk kiemelkedő, az elektronika, környezetvédelem, gépészet ágazati laborok a legmodernebb gépekkel, műszerekkel ellátottak. Tanirodai szaktantermünk is van, ahol a tanulók készségszinten elsajátíthatják egy modern iroda szakszerű üzemeltetését.
500 férőhelyes sportcsarnokunk rendszeresen ad otthont országos sporteseményeknek, koncerteknek, egyéb rendezvényeknek. Ezen kívül használjuk a tanuszodát, ahol a testnevelésórák egy része zajlik. A Diáksport Egyesületben kosárlabda, foci, kézilabda, tenisz és természetjáró szakosztály működik.
Könyvtárunk 30 000 kötettel rendelkezik, és több szakmai, ill. irodalmi folyóiratot rendel meg, így biztosítva a tanárok és diákok naprakész tudását. A könyvtár alkalmas médiaismereti órák megtartására is.
200 fős kollégiumunk korszerűen felszerelt, kulturált szabadidő eltöltési lehetőségek vannak. Zenei, film-és képzőművészeti, sportolási, háztartási ismereti, etikai-filozófiai, katasztrófavédelmi, újságíró foglalkozások közül választhatnak a kollégisták.
Az intézményben ECDL és nyelvvizsgaközpont működik, valamint az intézmény tagja a Cisco Hálózati Akadémiának. A nyelvizsgaközpont lehetővé teszi diákjaink számára, hogy az intézményben szerezzenek közép- vagy felsőfokú nyelvvizsgát angol nyelvből. Emelt óraszámban folyik az idegen nyelv oktatása: a német vagy az angol nyelvet választhatják diákjaink, illetve az ügyvitel ágazaton 2017-től kötelezően második nyelvként az oroszt.
Az ESZI tanulói több tanulmányi- és sportversenyen kiemelkedő eredményeket érnek el. Az elmúlt tanévben országos versenyeken az első 10 között szerepelt szakmai versenyeken egyéniben 45 fő és 7 csapatunk, közismereti tárgyakból egyéniben 6 fő és 2 csapat, diákolimpián 1 fő egyéni indulónk és 3 csapat. A felsőoktatási intézményekben továbbtanulók aránya eléri a 70-80%-ot.
Kompetenciamérési eredményeink a szakgimnáziumok között az első három közt vannak. A HVG által felállított rangsorban az alapítványi iskolák között az ESZI az 5. helyet foglalja el.
Az iskolánk több országos tanulmányi versenyt rendezett és jövőben is törekszik erre. Ilyen az Országos Szilárd Leó fizikaverseny, pneumatika, illetve környezetvédelemi verseny, és több sportrendezvény.
Tantestületünk jól felkészült, többdiplomás tanárokból áll, fontos számukra a digitalizáció, a modern oktatási technológiák alkalmazása, a környezetvédelem, a klímasemlegesség, a fenntartható fejlődés és gyermekközpontúság.
Ezeket az eredményeket szeretnénk tehetségpontként továbbfejleszteni, illetve szervezettebbé tenni az iskolában a tehetséges diákok felismerését, ezáltal korai fejlesztését és folyamatos segítését.
A tervezett hatókör regionális, eleinte főként Tolna és Bács-Kiskun megyére terjedne ki. Jelenleg is folyamatos kapcsolattartás a térség általános iskoláival. Most évente kétszer tartunk nyílt napot általános iskolásoknak. Továbbá a pályaorientációs napunk keretében játékos szakterületeket bemutató vetélkedőn vehetnek részt, illetve a korosztály által kedvelt szabadulószobás állomás is része a programnak. Ezen felül műveltségterületeket érintő vetélkedőt (például matematikai, humán, idegen nyelvi) szervezünk a környékbeli általános iskolák számára, ahol az előzetes feladatokat az iskola honlapján tesszük közzé, majd a nevezőket a csapatversenyre az intézménybe hívjuk. Az elmúlt évben például Sárbogárd, Cece, Gyönk, Szekszárd, Dusnok, Fajsz, Madocsa, Tamási és Paks általános iskoláiból érkeztek hozzánk és vettek részt ezen a tartalmas, hangulatos programban a gyerekek. A feladatokat úgy állítjuk össze, hogy alkalmasak legyenek tehetségkutatásra, főként a diákok kreativitásának mérésére.
A szakgimnázium tanulói évenként kétszer-háromszor meglátogatják volt általános iskolájukat, ahol ismertetőt tartanak a nálunk folyó tanulmányaikról, a továbbtanulási lehetőségekről.
A megye középiskolai tehetségpontjaival is vannak együttműködéseink, melyeket szeretnénk elmélyíteni. A Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziummal, a Szekszárdi I. Béla és a Garay János Gimnáziummal testnevelő kollégáink rendszeresen ápolják a diákolimpiákon kialakított jó kapcsolataikat, illetve a Garay János Gimnázium megyei emelt szintű érettségi felkészítő szakköreire eljuttatjuk tanulóinkat.
Az Országos Szilárd Leó fizikaverseny társszervezői vagyunk a Paksi Vak Bottyán Gimnáziummal, melynek vetélkedőin: a Pákolitz István tiszteletére rendezett megyei vers-és prózamondó versenyen, valamint a Bottyán Tudományos Diákköri Konferencián rendszeresen indulnak tanulóink, s mind a humán, mind a természettudományos szekcióban kiemelkedő eredményeket érnek el. A Paksi Vak Bottyán Gimnáziummal más téren is együttműködünk, tornacsarnokunk egy részét a testnevelés óráik megszervezéséhez kedvezménnyel bocsátjuk rendelkezésükre, sportos diáknapjaikhoz ingyenesen, illetve sportpályánkon zajlik jelentős részben az ő középszintű testnevelés érettségijük lebonyolítása is. Az alapítványunk által szervezett tudományos-közéleti előadásokra (pl. Habsburg György, Áder János, Böjte Csaba) mindig meghívjuk a szomszédos gimnázium érdeklődő tanulóit és pedagógusait.
A MATEHETSZ-szel való kapcsolattartás, a rendezvényeken való részvétel, továbbképzések kérése is nagyon fontos az iskola számára. A www.tehetseg.hu honlapon megjelentek rendszeres nyomon követése már folyik a tanári közösségben.
Az iskola az MVM Paksi Atomerőmű ZRt. bázisiskolája, így a kapcsolattartás és együttműködés természetes az Erőművel. A szakgimnázium diákjai tanmenetbe illesztett rendszerességgel látogatják az Atomerőmű Tájékoztató és Látogató Központját, valamint az Atomenergetikai Múzeumot. Tanulóink gyakran segítséget nyújtanak az Atomerőmű rendezvényeinek megszervezéséhez, lebonyolításához.
Az ország legnagyobb beruházása a nukleáris villamosenergia-termelés kapacitásának fenntartása, a paksi 5. és 6. atomerőművi blokk megépítése, ezt a Paks II. Zrt. készíti elő, illetve végzi. Intézményünk jó kapcsolatot ápol velük is, hiszen a munkaerő képzésében szerepet kapunk. Az iskola vezetői rendszeres konzultációt tartanak a generál kivitelezővel, az orosz Roszatommal, ez a cég jelentős támogatást nyújt az oktatási eszközök fejlesztéséhez.
A Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálattal és a Kaposvári POK-kal is mélyebb együttműködést tervezünk a kiemelten tehetséges gyermekek felismerése, gondozása terén pszichológusok és szaktanácsadók bevonásával.
Diákjaink rendszeresen vesznek részt pályázatok útján külföldi gyakorlatokon, csereprogramokon (Erasmus+, Rákóczi Szövetség, Határtalanul Program), így jó kapcsolatok jöttek létre határon túli hasonló profilú oktatási intézményekkel.
Az iskola specifikus programjai a környezet- és természetvédelemhez, az elektrotechnikához, robotizációhoz, klímavédelemhez, a megújuló energiák alkalmazáshoz, a biztonságos nukleáris villamosenergia-termeléshez, a számítógépes tervezéshez és anyagmegmunkáláshoz (CAD-CAM) kapcsolódnak.
A fenti témákból házi versenyeket kívánunk rendezni, felkészítő szakköröket indítunk az érdeklődők számára. Tantárgyfelosztásunkban a szakmai tehetséggondozásra 23 óra/hét szerepel, közismeretire 13 óra/hét. Emellett szövegértési kompetenciafejlesztést folytatunk bemeneti mérést követően a 9-10. évfolyamon, melyet év végén kontrollmérés követ. A 60%-os szintet el nem érő tanulóink egy évig heti 1 órában fejlesztő foglalkozásokon vesznek részt. Természetesen felzárkóztatás is folyik valamennyi szakterületen. Ezeket az óraszámokat az új NAT bevezetését követően is szeretnénk megőrizni. Emellett a kötelező érettségi tárgyakból a kollégiumban is vannak érettségire történő felkészítő foglalkozások és korrepetálások is.
Pályázati kiírásokat teszünk közzé, pl. a megújuló energiák alkalmazásáról, hatékonyságáról, ezzel kapcsolatban a tanulók méréseket is végezhetnek, mivel az intézmény rendelkezik szolárparabolával, napkollektorral, napelemteleppel és hőszivattyúval. A vízvédelem és természetvédelem iránt érdeklődők bekapcsolódhatnak a BISEL programba (Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban).
„Ez az én szakmám” címmel kis előadásokat tervezünk tanárok és diákok részére, amelyeken az oktató és a tanuló is előadhatja kedvenc témáját egy adott szakmából.
Külső, egy adott témában szaktekintélynek számító előadókat is meghívunk, pl. az épülő paksi 5. és 6. atomerőművi blokkal kapcsolatban.
A szakmai versenyeken, előadásokon kívül a humán területen tehetségesek számára is biztosítunk felkészítést, szereplési, megmérettetési lehetőséget. Az iskolaújság, a diákstúdió, a médiaszakkör (mely a helyi televízióban műsorral rendelkezik), a kollégiumi képzőművészeti szakkör és a „gondolkodó klub” programjának továbbvitelét kiemelt feladatunknak tartjuk. A tudományos diákköri munka összefogására természettudományos, humán és szakmai műhely megszervezését tervezzük.
Intézményünk minden igényt kielégítő sportcsarnokkal rendelkezik, amely megfelel a nemzetközi követelményeknek, pl. kézilabda és kosárlabda mérkőzések lejátszására, diákolimpiák rendezésére.
Az iskolát adottságai, felszereltsége alkalmassá teszi a fenti témákban országos szintű szakmai versenyek megszervezésére, lebonyolítására, felkérés esetén.
Tehetségfejlesztő szakvizsgázott pedagógusunk és pszichológus munkatársunk nincs, ezért a külső szakemberek segítségnyújtása mellett főként a MATEHETSZ csoportos és egyéni továbbképzéseire szeretnénk pályázni, hogy valamennyi szakterületen legyen a témában felkészült és a tehetségfejlesztésben elkötelezett kollégánk.
Szeretnénk, ha lehetőségünk nyílna a hálózatban rejlő potenciálok kiaknázására: mi is szívesen bemutatnánk jó gyakorlatainkat, s jó lenne megismerni másokéit is.
Az Energetikai Szakgimnázium és Kollégium költségvetése lehetőséget biztosít a tehetségek gondozására, tudásuk elmélyítésére. Az iskola mindig kihasználja a pályázati lehetőségeket és saját bevételeinek egy részét is a felhasználhatja ilyen célra. Az „ESZI Szakképzéséért” Alapítvány nemzetközi versenyeken történő részvételünk anyagi támogatását vállalta, pl. az INTERSTENO gépíró-és szövegszerkesztő világbajnokságon, melyet 2 évente rendeznek. Az idén így utazhatott diákunk és kísérőtanára Szardíniára, ahol tanulónk 4. helyezést ért el. Ugyanez az alapítvány tanulmányi ösztöndíjjal segíti kiemelkedő eredményt elérő tanítványainkat a szakképző évfolyamokon. Tanáraink, munkavállalóink kimagasló nevelő-oktatómunkáját az „ESZI gyűrű” kitüntetéssel ismeri el alapítványunk kuratóriuma. A paksi cégek, vállalkozások is kedvezően állnak hozzá az iskola anyagi támogatásához, különösen abban az esetben, ha azt a diákok tudásának gyarapítására használjuk fel. A szakgimnázium fenntartója is sok esetben nyújt támogatást ösztöndíjakkal, a kiemelkedő tanulmányi eredmények, versenyeken elért helyezések jutalmazásával. A 12. évfolyam végén az iskola, illetve a fenntartó a négy éven át magas szintű teljesítményt nyújtó tanulókat külön elismerésben részesíti emlékplakettal és pénzjutalommal. Az atomerőmű-bővítés kapcsán a városba érkező vállalkozások támogatására is számíthatunk tehetséggondozó programunk fenntarthatósága érdekében.