Zavar, ha azt látod, hogy az osztálytársaid égve felejtik a villanyt a teremben? Vagy az, amikor reggelente hosszú perceken át folyik a csapból az értékes víz anélkül, hogy annak bármifajta haszna lenne? Hiszel abban, hogy a jövőnk közös erővel, együttes elhatározással, okos ötletekkel befolyásolható, sőt megváltoztatható?
Akkor neked találták ki a most először megrendezett
Jövő Hősei Tudományos Versenyt, aminek az volt a célja, hogy a benevezett középiskolás csapatok a saját környezetükben ismerjenek fel egy fenntarthatósági problémát, majd a kihívásra együtt adjanak innovatív választ. A világ egyik vezető vegyipari vállalata, a BASF azért hirdette meg a versenyt, mert tudja és tudatosítani akarja, hogy a ma még iskolapadban ülő fiatalok holnap és azután világszerte olyan problémákkal fognak szembesülni, melyek azonnali beavatkozást és hosszú távon is működő megoldásokat követelnek. A középiskolás diákokból és felkészítő tanáraikból így lesznek már ma a Jövő Hősei.
A feladat a következő volt: a legalább kettő, legfeljebb öt diákból és tanárukból álló csapatoknak az energia, víz, hulladék, növények, közlekedés, étkezés témakörökben, vagy egy egyéni dilemma kapcsán kellett választaniuk egy-egy fenntarthatósággal kapcsolatos problémát. Először is tehát nyitott szemmel kellett a közvetlen környezetre pillantani, azonosítani és elemezni a problémát, megoldási javaslatot készíteni rá, majd mindezt alaposan dokumentálni. A beérkezett pályázatokat hat, a kutatás-oktatás, illetve a menedzsment területéről érkező szakember közösen bírálta el. Mivel a verseny egyik feltétele volt, hogy a problémáról és megoldásáról videót, illetve fotódokumentációt is készíteni kellett, a szervezők a verseny online felületén közönségszavazást is indítottak. Az értékes díjak mellett a legjobb csapatok egy tíz országot megmozgató fenntarthatósági program, az Innovation Playground keretében mutathatják majd be projektjüket külföldi érdeklődők előtt.
A zsűri tagjai között ott volt Kiss Albert, a MATEHETSZ (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége) elnökségi tagja is, aki kérdésünkre elmondta, hogy a tizenhat, PowerPoint, PREZI és videófilmes prezentációval beérkezett pályamunkát az ötlet, a megvalósítás, a tudományos tartalom, az előadás szempontjából tekintette át és értékelte a zsűri. „A pályamunkákat előzetesen megtekintettük és az említett szempontok alapján egymástól függetlenül értékeltük. Ezt követően a BASF különtermében közösen újra megtekintettük a weblapra feltöltött prezentációkat. Az első körben kiszűrtük azokat a pályamunkákat, amelyeket egyhangúlag a lehetséges díjazottak közé soroltunk. Ekkor mélyült el köztünk a szakmai vita. A magam részéről úgy éltem meg, hogy a szakmai vélemények leginkább az értékelési szempontok prioritásának megítélésében tértek el. A vitát konszenzusra törekvés jellemezte annál is inkább, hiszen a prezentációkat értékes munkáknak véltük.”
Kiss Albert elmondta, hogy azért tartja nagyszerűnek a versenyfelhívást, mert az a fenntarthatósággal kapcsolatos hétköznapi probléma megoldására irányult tudományos módszerek segítségével, ráadásul a pályázat kreativitást várt el a probléma megoldásának keresésekor és elkötelezettséget a lehetséges megoldás kidolgozásakor. Hozzátette: elgondolkodott azon is, mekkora hozama lehetne a tehetséggondozásban annak, ha a nyertes pályamunkák megvalósítására bemutatott költségvetések a pályázók rendelkezésére állnának.
A több mint két hónapon keresztül zajló verseny eredményhirdetését április 29-én tartották. A
díjazott csapatok tagjai, továbbá felkészítő tanáruk is értékes nyereményeket kapott, emellett az általuk képviselt iskolát is támogatásban részesítik a szervezők. A szakmai zsűri döntése alapján a Jövő Hősei Tudományos Verseny első helyezett csapata, egyben az internetes szavazáson több mint 2200 szavazatot gyűjtve a közönségdíj nyertese is a
Chemgeniuses Reloaded a tapolcai Batsányi János Gimnáziumból. A második helyezett a
Jövő Hősei csapat a székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Bugát Pál Tagintézményéból, a harmadik pedig a
Rutin csapat a budapesti II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumból. A verseny két támogatója kiosztotta különdíját is: a National Geographic Különdíjasa a Jövő Hősei, az Élet és Tudomány Különdíjasa pedig a miskolci Baross Gábor Közlekedési és Postaforgalmi Szakközépiskolából érkezett
Ökocsapat lett.
A zsűri és a közönség díjával hazatérő tapolcai csapat hozzájuk igazán közel álló probléma feldolgozásával nyert: az 1969-ben épült, mára meglehetősen elavult állapotban lévő iskolájuk, a Batsányi János Gimnázium önfenntartó házzá alakításának terveit dolgozták ki. Élvezetes és szellemes videójukban a korszerű nyílászárók beszerzése, a hőszigetelés megoldása, a gazdaságos energiafogyasztás, a fűtéskorszerűsítés is szóba kerül. A tervezett beruházásnak, az esetleges megtérülést is figyelembe véve igen magas a költségvonzata, így a Chemgeniuses Reloaded csapata egyfelől maketten szemléltette terveit, másfelől az ingyen vagy olcsón megvalósítható fenntartható megoldásokat máris bevezette az iskolában. Ezek közül alighanem a leglátványosabb a kidobásra ítélt bicikliből készített telefontöltő: tornaórák előtt a bemelegítő futás helyett ki-ki maga töltheti a telefonját…
Második díjat vehetett át, továbbá a National Geographic különdíját is elnyerte a budapesti, kétszemélyes Jövő Hősei csapat a Gaja-patak szennyezettsége és planktonikus élővilága című pályázatával, melyben biológiai és kémiai kockázati tényezők feltárása után fenntartható és költséghatékonyan megvalósítható megoldási javaslatokkal is éltek. A harmadik helyezett Rutin csapat videójában látványosan mutatja be, hogy a véletlenül bekapcsolva maradt tévék és más elektromos eszközök energiafogyasztása országosan, évente több milliárd forintunkba kerül: ezen segít az általuk megtervezett és kivitelezett, olcsó és hatákony mozgásérzékelős „kikapcsoló” eszköz. Az Élet és Tudomány különdíját a miskolci Ökocsapat nyerte el: ők újrafelhasznált anyagokból terveztek komposzt kukákat.