A Szombathelyi Művészeti Szakgimnázium Vas megye egyetlen középfokú művészeti képzést folytató intézménye.
Az iskola zeneművészeti tagozata zenei pályára készülő, illetve zenei érdeklődésű növendékek középfokú képzésére szerveződött; klasszikus tanszaka 1975 óta működik, melynek létrejötte kétféle igény szerencsés találkozásának köszönhető. Egyrészt egyre több szülő és növendék igényelte az ilyen típusú középfokú képzést, másrészt jó néhány művész dolgozott Szombathelyen és Vas megyében, aki szívesen vállalkozott tanításra is. Ennek köszönhetően szakmájukat magas szinten művelő zenetanáraink vannak.
Az alacsony tanulólétszámból adódóan az egyéni bánásmódot, a tehetségmentést és tehetséggondozást eredményesen tudjuk gyakorolni. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy növendékeink valódi feladatokat kapjanak, s ennek lehetőségeit állandóan keressük. A Zeneművészeti tagozat iskolai növendékhangversenyei, tanszaki hangversenyei; a Vas megyei zeneiskolákban adott koncertek, a különböző városi intézmények ünnepélyein való szereplés, az énekkar és a zenekar koncertjei, a Savaria Szimfonikus Zenekarral való szoros együttműködés mind a jövendő pálya előgyakorlatai.
1991-ben indult a képző-és iparművészeti tagozat.
A tagozaton tanítást vállaló művészek tanítás iránti elhivatottsága, szakmai felkészültsége és személyes példamutatása garantálja az eredményes, értékteremtő munkát. A kezdeti mostoha körülmények után Szombathely város vezetése egy pályázat segítségével új épületszárnyat építtetett a tagozat befogadására.
Az új műtermekben 2006 szeptemberétől „európai” körülmények között folyhat a szakképzés. Sikerült ISKOLÁT teremteni! Olyan szellemi közeg alakult ki, ami a tanár-diák, diák-diák és tanár-tanár közötti párbeszédet, együtt gondolkodást segíti. „Művészetis”-nek lenni, akár diákról vagy tanárról, zenészről vagy képzősről van szó, életre szóló kötődést jelent. „Művészetis”-nek lenni szemlélet és gondolkodásmód.
Diákjaink a 12. évfolyamig a közismereti és szakmai tárgyakat párhuzamosan tanulják, a 12. év végén érettségi vizsgáznak. A 13. évfolyam tisztán szakmai év, aminek végeztével OKJ-s szakmai vizsgát tesznek. Szakmától függetlenül mindenki részt vesz a következő alapozó tárgyi órákon: rajz, festés, mintázás, művészettörténet, kortárs művészeti környezet, ábrázoló geometria, szakmai ábrázolási gyakorlat. Jelenleg működő szakjaink: festő, grafika, ötvös, textilműves, szobrász.
Tagozatunkon, kerüljön bármelyik szakra is a diákunk, az a célunk, hogy a hozott képességeit fejlesszük. A problémalátó-feltáró látásmód fejlesztése és a problémamegoldó készség kialakítása alapfeltétele az alkotó képesség kialakulásának.
Tovább szeretnénk erősíteni a már meglévő kapcsolatrendszerünket, amelynek erős pillérei a Savaria Megyei Jogú Városi Múzeum és a Vas Megyei Iparkamara. E két intézmény közreműködésével jelen pillanatban intézményi szinten is több futó projektből vesszük ki a részünket. Ezekben a projektekben a partnereinkkel közösen olyan feladatokat dolgozunk ki, amelyek segítik a növendékeink szakmai fejlődését. Szeretnénk, ha több középfokú oktatási intézménnyel is kapcsolatba kerülhetnénk, hogy további sikeres projekteket vihessünk véghez, akár más városokban, megyékben is. Fontos tapasztalat lehet a diákok számára más megyékben való közreműködés, hiszen a különböző intézmények különböző szemléletmódjaival megismerkedve nyitottabbak, toleránsabbak lesznek, és megnő a mobilitási hajlandóságuk. Nagyon jó tapasztalatokkal rendelkezünk a különböző partnerintézményekkel, külső iskolákkal közösen végigvitt projektek területén. Mindig igyekeztünk a diákjaink számára bemutatkozási, képviseleti lehetőséget biztosítani, hisszük, hogy ettől többek lehetnek. Ez fontos alapja az oktatási módszereinknek is. A lehető legváltozatosabb módokon igyekszünk az oktatást a gyakorlattal áthatni. Ennek fontos része a diákjaink és a környékbeli vállalatokkal közösen létrehozott alkotások. Ezek a projektek gyakran érkeznek a cégek általi spontán megkeresésekkel, de többször előfordult már az is, hogy valamely diákunk szülője révén kerültünk kapcsolatba cégekkel, és annak ellenére, hogy korábban nem volt hasonló szándékuk, hogy iskolával együttműködve hozzon létre bármilyen tervet, vagy műtárgyat a lehetőség felmerülésekor hirtelen születtek olyan ötletek, amihez aktívan tudtunk kapcsolódni.
A más profilú középiskolákhoz viszonyítva alacsony tanulólétszámból (200–210 fő) adódóan az egyéni bánásmódot, a tehetségmentést és tehetséggondozást eredményesen tudjuk gyakorolni. Kialakítottuk a tehetséggondozásnak egy olyan módját, amely az egyéni képességek fejlesztését, a továbbtanulásra (nem szakirányú továbbtanulásra is) való felkészítést lehetővé teszi.
Nagyon fontosnak tartjuk, hogy növendékeink valódi feladatokat kapjanak, s ennek lehetőségeit állandóan keressük. A zeneművészeti tagozat iskolai növendékhangversenyei, tanszaki hangversenyei; a város és Vas megye általános és középiskolás tanulói részére adott koncertek, a különböző városi és más iskolák ünnepélyein való szereplés, az énekkar, és a
zenekar koncertjei (amelyek a zenei ismeretterjesztést is szolgálják) mind a jövendő pálya előgyakorlatai. A képző- és iparművészeti tagozatos, valamint az animáció szakos növendékek munkái, kiállításai (iskolai Művészeti Galéria, MMIK, Szombathelyi Képtár, Savaria Múzeum, Oladi Művelődési Központ, NYME SEK, Művészetek Háza, Vitalitas Galéria, ausztriai vándorkiállítások stb.) is fontos színterei a szakmai létforma gyakorlásának.
Szombathely egyetlen művészeti szakgimnáziumaként igyekszünk olyan kulturálisművészeti „missziót” felvállalni, amely hasznos a város kultúrájában–kulturálódásában, beilleszthető a képzési programunkba, és anélkül teszi életszerűvé a művészeti képzést, hogy a növendékek szakmai fejlesztése sérülne. Tanévenként 25-30 alkalommal adnak koncerteket a zeneművészeti tagozatos növendékek különböző városi és megyei rendezvényeken.
A képző- és iparművészeti tagozatos diákok elkészítették az iskola emblémáját, rendszeresen részt vesznek az évente százezreket vonzó Savaria Karnevál munkálataiban, szombathelyi intézményeknek logót készítettek, helytörténeti szempontból fontos emléktáblákat terveznek és kiviteleznek, elkészítették az újperinti templom szobrászati munkáit, rendszerezték Vas megye helytörténeti gyűjteményeit. Képzős diákjaink szaktanári irányítással a szombathelyi Szent Márton temetőben (a régi temetőben) honvédsírokat gondoznak, ha szükséges, felújítanak.
Példaértékű volt a két tagozat együttműködése a zeneművészeti tagozat 40 éves jubileumi ünnepségsorozatán: felelevenítve a művészeti iskola 20 éves fennállását ünneplő 1995-ös nagy sikerű Purcell-operabemutató élményét és sikerét, 2015 tavaszán John Blow angol zeneszerző Vénusz és Adonisz című kisoperáját vittük színpadra több előadásban, melyeken iskolánk zeneis növendékei szerepeltek, a díszleteket és a jelmezeket pedig a képző- és iparművészeti tagozat
diákjai készítették el – szaktanáraik segítségével és irányításával. Egy évvel később, 2016 tavaszán a képző- és iparművészeti tagozat negyed évszázados fennállását ünnepeltük egy nagyszabású reprezentatív kiállítással a Szombathelyi Képtárban. S mindez csak ízelítő a sokrétű társadalmi vállalásból.
2012-ben a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ létrejöttével a Szombathelyi Művészeti Szakgimnázium is állami fenntartásba került. A művészetoktatás az Emberi Erőforrások Minisztériumának hatókörébe tartozik. Később, 2016-ban a szervezetet átalakították, megalakultak a tankerületi központok. A Szombathelyi Tankerületi Központ intézményünk gazdasági működtetője. Az állam jelenléte az oktatásban a minőségi garancia. Ez azt is jelenti, hogy működésünk folyamatos, bármely állami intézmény működteti az iskolánkat. A képzési színvonalunk igen magas, ezt tovább erősítette az állami fenntartás, hiszen az önkormányzati finanszírozású időszakban voltak ingadozó évek.
1997 óta működik a Szombathelyi Művészeti Szakgimnázium mellett A Szombathelyi Művészeti Szakközépiskoláért Alapítvány, amely minden évben jelentős összegekkel támogatja kiváló diákjaink szakmai tevékenységét. Vannak olyan intézményi együttműködéseink, amelyek pénzügyi bázisa szintén az Alapítványunk.