Nemcsak a szülők, hanem sokszor a pedagógusok számára is nehézséget jelent a gyermekek, fiatalok olvasásra ösztönzése. Egyre több gyermekkönyv jelenik meg évről évre, ami öröm és üröm egyben: sok könyv közül lehet választani, de legalább ilyen könnyű eltévedni az újdonságok útvesztőjében. A témával kapcsolatosan Pompor Zoltánt kérdeztük, aki a Magyar Olvasástársaság elnöke, emellett a Károli Gáspár Református Egyetemen olvasóvá neveléshez kapcsolódó tárgyakat oktat, rendszeresen előadásokat tart az olvasóvá nevelés hazai és nemzetközi jó gyakorlatairól és részt vett több hazai és nemzetközi pedagógus-projektben is.
Mindennapi munkája során mit tapasztal, mit olvasnak a fiatalok leginkább?
Az elmúlt években két nagyobb, reprezentatív, hazai olvasáskutatás is mérte, mit és mennyit olvas a 3-18 éves korosztály. A jó hír, hogy legalább annyian szeretnek olvasni, ahányan idegenkednek ettől a szabadidős tevékenységtől. Az utóbbi évtizedekben az olvasói menü azonban átalakult, a klasszikusok helyett új kedvencei lettek a fiatal olvasóknak, hazai és nemzetközi bestsellerek: Egy ropi naplója, Harry Potter, Bogyó és Babóca, Rumini. Az alsósok persze elolvassák a kötelezőket a szüleik és tanítóik kedvéért, de azt tapasztaljuk, hogy felsőben egyre kevesebbet olvasnak – főleg a fiúk –, és ez a tendencia a középiskolás korosztály esetében még inkább erősödik. A kamaszok esetében pedig a papíralapú olvasmányok helyét a digitális olvasás veszi át, a nagyobb figyelmet, koncentrációt igénylő hosszabb szövegek helyett, rövidebb, a szépirodalomtól távolabb álló szövegeket olvasnak.
Hogyan lehet ösztönözni a gyerekeket az olvasására?
Az olvasóvá nevelést nem lehet elég korán kezdeni. Nagyon fontos lenne, hogy a szülők figyelmét felhívjuk a rendszeres napi mesélés fontosságára. Minden gyereknek jár napi 15 perc mese, ez a közösen eltöltött minőségi idő a későbbiekben kamatostul megtérül. Nagy nemzetközi gyakorlata van a könyvkelengye programoknak, nagyon jó lenne, ha a magyar családok is kapnánk könyveket a gyermekük születésekor, majd az óvodába és az iskolába lépéskor is. A könyvtárak már a legkisebbeknek is kínálnak programokat, a gyermekkönyvtárosok nagy szakértelemmel, akár személyre szabva tudnak ajánlani olvasmányokat. Fontos a szülői, nagyszülői minta is: lássanak a gyermekek a kezünkben könyvet, mi is merüljünk el a napi szépirodalom-olvasásban. A hazai és nemzetközi pedagógiai mérések tanulsága, hogy azok a gyerekek, akik könyvek között nőnek fel, akiknek vannak saját könyveik és rendszeresen mesélnek nekik, sokkal jobb eredményeket érnek el az iskolában.
Milyen könyveket ajánl a nyári szünetre?
A kaland, a humor a legmelegebb időben is nyerő. Menjünk el együtt a könyvesboltba, könyvtárba, nézegessük a kínálatot, válasszunk együtt nyári olvasmányt. Szerencsére a pedagógusok is egyre gazdagabb olvasmánylistával kínálják meg a diákokat, amiben mindenki megtalálhatja az őt érdeklő nyári olvasmányt. Én személy szerint Lázár Ervin valamelyik meseregényét ajánlanám – és nemcsak az alsósoknak.
Hogyan válasszuk ki a megfelelő olvasmányokat?
Közösen! Vegyük elő gyermekkori kedvenceinket, és mutassuk meg csemeteinknek. A nagyobbak esetében hallgassuk meg az ő ajánlóikat is, olvassuk el azt, ami nekik tetszik. Az internetes könyvajánlók is segítségünkre lehetnek a választásban: érdemes megnézni a kiadók oldalait, blogjait, a moly.hu közössége is sokat segít, de a Mesecentrum is értő kalauzunk lehet a gyermekkönyvek titkos kertjében.
Hivatkozás:
www.hunra.hu
https://www.youtube.com/watch?v=ZP2P95NpePM&ab_channel=D012
https://moly.hu/konyvek/pompor-zoltan-szerk-igy-meselj-hogy-olvasson
https://mesecentrum.hu/blog