Alkalmasságunkat alátámasztja a hazai és nemzetközi versenyeken való részvétel és elért eredményeink: a Kengur, Zrínyi Ilona és a Bátaszéki matematikaversenyeken, Curie kémia emlékversenyeken, és Dr. Ribár Béla emlékversenyeken fizikából, Kovács Sztrikó Zoltán fizika-kémia diákversenyeken (szervezők voltunk 2005-ben) és Neumann János Informatikai versenyeken, melynek 2011-ben szervezői voltunk, ami önmagában egy elismerés. Rendszeresen részt veszünk a Kárpát-medencei Rovásírásversenyeken és a Kárpát-medencei Simonyi Zsigmond helyesírási versenyeken. Több hazai (szerbiai) versenyen is megmérettetünk, úgymint az adai Szarvas Gábor Nyelvművelő Napokon, az Új Kép folyóirat által meghirdetett Tantárgyháló elnevezésű versenyen, az Általános Iskolások Művészeti Vetélkedőjén. Saját rendezvényünk, amire büszkék vagyunk, a nemzetközi Gyermekfesztivál, amire 2017-ben immár tizedik alkalommal került sor. Ide Szerbián kívül Magyarországról, Romániából és Szlovákiából is több csoport érkezett. Ezen kívül rendszeresen részt veszünk a Globe at Night által szervezett fényszennyezés mérésen.
- Iskolánk tanítóinak és tanárainak többsége egyetemi szintű végzettséggel rendelkezik, ami komoly biztosítéka a tevékenység minőségi kivitelezésének. Többen közülünk már részt vettek olyan továbbképzéseken, amelyek fókuszában a tehetség, a tehetség felismerése és kibontakoztatása, fejlesztése állt.
a) - Tanítók:
- Cseszkó Körmöci Erika (egyetemi végzettség)
- Gutási Márta (egyetemi végzettség)
- Molnár Osztojin Ildikó (egyetemi végzettség)
b) - Tanárok:
- Fodor Éva (egyetemi végzettség)
- Szabó Tünde (egyetemi végzettség, tanúsítvány a tehetségfejlesztés pszichológiai kérdései című 60 órás továbbképzésen való részvételről),
- Balázs Vörös Lívia (egyetemi végzettség)
- Simonyi Gyöngyi (egyetemi végzettség)
- Bíró Edit (egyetemi végzettség)
- Karácsonyi Elvira (egyetemi végzettség)
- Kovács Ildikó (egyetemi végzettség)
- Kókai Anasztázia (egyetemi végzettség)
- Rekecki Konc Zsuzsanna (egyetemi végzettség)
- Major József (egyetemi végzettség)
- Kávai Szabolcs (egyetemi végzettség, tanúsítvány a tehetségfejlesztés pszichológiai kérdései című 60 órás továbbképzésen való részvételről)
- Konc Róbert (egyetemi végzettség)
- Csányi Pál (egyetemi végzettség, tanúsítvány a tehetségfejlesztés, -gondozás az alap- és középiskolákban; módok, programok, technikák című 30 órás továbbképzésen való részvételről).
Terveink szerint az iskolánk minden tanulójára kiterjesztenénk a megalakítandó Tehetségpont tevékenységét. Iskolánknak öt épülete van Magyarkanizsa község területén: Magyarkanizsán kettő épület, Adorjánon, Martonoson és Velebiten egy-egy épület. Minden épületben működnek úgynevezett Tehetségkuckók, melyek központja a központi épület Tehetségpontja. A martonosi Tehetségkuckóban folyik iskolaújság-szerkesztés, melybe szabadon bekapcsolódhatnak a többi Tehetségkuckó tanulói is. Ugyanez vonatkozik a RoboLabor Tehetségfejlesztő gazdagító programra is, mely interaktív tárgyak készítésével és programozásával foglalkozik, és a GeoLabor programra, amely interaktív földrajzi szemléltető eszközök elkészítésével foglalkozik a tanulók aktív részvételével. Továbbra is folytatjuk az együttműködést a zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnáziummal, a szabadkai Kosztolányi Dezső Tehetséggondozó Gimnáziummal, a Vajdasági és az Észak-bácskai Magyar Pedagógus Egyesülettel, a környezetünkben található általános és középiskolákkal és Tehetségpontokkal, továbbá a Vajdasági Tehetségsegítő Tanáccsal, melynek aktív tagjai vagyunk. A csantavéri Hunyadi János Általános Iskola Tehetségpontjával (TP 150 000 918) működtünk együtt 2014-2017 közötti időszakban. Az együttműködési nyilatkozat alapján a két intézmény az alábbi területeken nyújtott egymásnak kölcsönösen szakmai jellegű támogatást: tehetségazonosítás és tehetséggondozás. Egymás kölcsönös támogatását három évre vállaltuk, de ezen időszakban konkrét tevékenység nem történt.
Logikai-matematikai tehetségformák segítésével kívánunk kiemelten foglalkozni.
Az egyik tehetségfejlesztő programunk az ún. RoboLabor, mely a 2015/16-os iskolaévben 4 tanulóval valósult meg.
RoboLabor gazdagító program tervezete
A program lényege
A program egy programozást érintő módszertani, illetve
robot hardverben és szoftverben megnyilvánuló,
teljesítményre ösztönző gazdagító program.
1. A tehetségígéretek programba válogatása
1.a)
A Tehetségazonosító megfigyelési szempontsor1 által megállapított,
a kritériumszintet elérő képességek, úgymint
általános intellektuális képesség,
logikai matematikai képességek,
pszichomotoros képességek,
motiváció,
érdeklődés
jelentős megléte.
1.b)
Felmérő teszt egy adott szintet elérő eredménye
programozói módszertani tudásból.
2. A RoboLabor gazdagító program menete
A programban legfeljebb 6 tanuló vehet részt. A létszámot a rendelkezésre álló hardverkészlet darabszáma adja, ami jelenleg három készletet jelent ( azaz legfeljebb két tanuló dolgozik egy készlettel ).
15 tervezet van, előre megírt vezérlő programokkal, utasítással a hardver összerakásához.
Minden egyes tervezet egy-egy interaktív tárgy, melyet program vezérel.
Érzékelőkkel ellátott tárgy, mely valamilyen módon válaszol az érzékelőit érő környezeti ingerekre.
Minden tervezethez kellenek elektronikai alkatrészek.
A kutatás alapú tanulás alkalmazása: minden egyes tervezethez adva van egy táblázat a szükséges elektronikai elemek neveivel.
A tanulók feladata ezen elemek tulajdonságainak felkutatása az Internet, vagy könyvek segítségével, majd a táblázat kitöltése.
A tervezet elkészültével az kipróbálandó. A működés minőségét a mentor a tanuló adatlapjára jegyzi le.
A tervezet tökéletesítése mindig lehetséges, pl.: a vezérlőprogram továbbfejlesztésével. A tervezet utasítása ötletet is ad ehhez.
A mentor lejegyezi, hogy a tanuló képes volt-e a vezérlőprogram fejlesztésére.
Amennyiben mind a 15 tervezet elkészült, a tanulók saját, elképzelt tervezeteiket valósíthatják meg.
3. A RoboLabor gazdagító program hatásvizsgálata
A program előtti és utáni programozói módszertani tudás vizsgálata.
Az elkészült hardver és szoftver termékek mennyiségének
és minőségének vizsgálata minden elkészült tervezetnél.
Iskolánkban GeoLabor néven földrajzi témájú interaktív szemléltetőeszközöket, maketteket készítő csoport is működik a felső osztályos tanulók bevonásával. Cél a kreativitás fejlesztése, kibontakoztatása, az ötletek szabad áramlása és megvalósítása. Az elkészített munkákat használjuk a tanítás során és kiállításokon is bemutatjuk. E programba válogatáskor, és hatásvizsgálatkor is a fenn említett Megfigyelési szempontsort alkalmazzuk, valamint az elkészült eszközök minőségét.
Különböző civil és állami pályázatokon vettünk részt, és így jutottunk anyagi eszközökhöz. Ezen túl is folytatnánk ezt a gyakorlatot. Mivel tudatában vagyunk annak, hogy minden évben meghirdettetik a Genius Loci díj, erről községünk vállalkozóit, vállalatait értesíteni szándékozunk. Tudjuk, hogy a vállalkozók megnyerése ügyünkért nem megy majd könnyen. A vállalkozóknak jól el kell adnunk tehetségfejlesztő programjainkat, hogy megnyerjük támogatásukat. Ezért egyeztetnünk kell velük, hogy megtaláljuk a közös nevezőt: nekik tehetséges szakemberekre van szükségük, nekünk pedig jó irányba kell elindítanunk általános iskolánk tehetségígéreteit, hogy az őket támogató vállalkozók is megkapják befektetésük gyümölcsét.