Gimnáziumunk 1993 óta valósítja meg a komplex tehetséggondozó programot. Ennek lényege: a lineáris, dúsított tananyag-elrendezés, tehetségazonosítás (Tehetségverseny, felvételi vizsga, belső mérések), tantárgyi differenciálás (tehetségesek külön tanulócsoportja), egyéni, ill. kiscsoportos tehetséggondozás (mentori rendszer), tanórán kívüli tehetséggondozó formák (szakkörök), fakultációk, hatásvizsgálati program (általános intelligencia, tanulási stílus, személyiségvizsgálat, pályaorientáció stb. mérése átfogó rendszerben - iskolapszichológus közreműködésével).
Személyi feltételek: nevelőtestületünk 10 tagja rendelkezik tehetségfejlesztési szakértő diplomával. A TÁMOP-3.4.3. (Iskolai tehetséggondozás) európai uniós pályázat keretében további tíz kollégánk végzett el 30 órás akkreditált továbbképzést. Mindezeken túl a tantestület mintegy egyharmada vett részt a Géniusz Programiroda által szervezett 10 órás továbbképzéseken tehetséggondozás témában.
Gimnáziumunk 1998 és 2001 között a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem gyakorlóhelye volt tehetségfejlesztési szakértő szakos hallgatók számára. A gyakorlatvezetők és a bemutató órákat tartók mindegyike jelenleg is nevelőtestületünk tagja.
Célunk, hogy kistérségi Tehetségponttá váljunk. Közel két évtizedes múltra tekintő kapcsolataink vannak a XVII. kerületi, valamint a közvetlen környékbeli (X., XVI., XVIII. kerület, Pécel, Ecser, Maglód, Gyömrő, Monor, Sülysáp, Mende) általános iskolákkal.
2010-ben iskolánk főpályázóként nyert a TÁMOP-3.4.3. (Iskolai tehetséggondozás) európai uniós pályázaton, melynek keretében három kerületi általános iskolával közösen valósítunk meg tehetséggondozó programokat. A projekt szoros együttműködésre sarkallja az iskolákat: egyebek mellett közösen megvalósított tehetségazonosító versenyt szerveztünk, melynek feladatait a résztvevő iskolák által alakított teamek dolgozták ki, csakúgy, mint a lebonyolítást. Szakmai műhely keretében állandó együttműködést valósítunk meg a tehetséggondozás témakörében. Tervezzük "Tehetség Nap" szervezését 2011 márciusában.
Gimnáziumunk nevelőtestülete egységesen elkötelezett a tehetségügy iránt. Kollégáink 1998 óta rendszeresen részt vesznek a Magyar Tehetséggondozó Társaság által szervezett konferenciákon.
Eddigi tapasztalataink és gyakorlatunk alapján elsősorban az általános intellektuális képességek terén tehetséget felmutató iskoláskorú gyermekek - fiatalok támogatásával kívánunk foglalkozni. Iskolai és iskolán kívüli programok szervezésével ezeknek a tehetségeknek a felkutatásával és fejlesztésével támogatnánk a magyarországi tehetségügyet.
A tervezett konkrét programok a 2011-es évben:
- Tehetség Nap (a TÁMOP-3.4.3. pályázat keretében) - 2011. március 25.
- "Tehetséggondozás Rákosmentén" országos konferencia szervezése - 2011. május 6-7.
- Tehetségverseny szervezése kistérségi szinten 10 éves tanulók számára - 2011. november
- Szakmai Műhely szervezése - együttműködés a kistérség iskoláival (tehetségazonosítás, jó gyakorlatok gyűjtése és átadása, szakmai kiadványok szerkesztése és terjesztése)
- Sajtókampányok a tehetséggondozás népszerűsítése érdekében
- Tehetségpontok hálózatának kiépítése a kistérségben.
A Tehetségpont a Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium infrastruktúrájára épülne. A meglévő szellemi kapacitások mozgósításával, az eddig felhalmozott tapasztalatok birtokában a Tehetségpont hosszabb távon is önfenntartó lehet. A felmerülő többletköltségeket (pl. rendezvények, kiadványok) pályázati pénzekből és szponzorok bevonásával tudjuk biztosítani.
Intézményünkben - 1999 óta - 10 pedagógus végezte el a Debreceni Egyetem által akkreditált Tehetségfejlesztő szakértői posztgraduális képzést.
További 10 pedagógus 30 órás tanfolyamot végzett tehetséggondozás témakörben 2010-ben.
Tehetséggondozó munkánkat iskolapszichológus segíti.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság elnökének, Dr. Balogh Lászlónak a támogatását is megnyertük, aki személyesen is részt vett 1994 és 2001 között gimnáziumunk hatásvizsgálati programjának kialakításában és működtetésében.
Az intézményen belüli tehetséggondozó munka hatékonyságát és eredményességét a közel egy évtizede alkalmazott minőségirányítási módszerek alkalmazásával mérjük és értékeljük. A megszokott eljárások mellett (mint például a statisztikák elemzése, partneri elégedettségmérés, intézményi önértékelés) a tehetséggondozó program beválását a hatásvizsgálat méréseivel is alátámasztjuk.
Az intézményen túlmutató tehetséggondozó tevékenység hatékonyságának mérését és fejlesztését a bevont partnerek számával és elégedettségével, valamint a megvalósított programok, illetve az azon résztvevők arányának kimutatásával mérhetjük.
Mivel a Tehetségpont egy iskolában létesülne, az ott folyó tehetséggondozó pedagógiai munka jellege eleve kizárja a bürokratikus működést. A megvalósuló programok feltételezik a civil kapcsolatok folyamatos bővítését: a szülők bevonását, egyes programokhoz külső kapcsolatok kialakítását (pl. cserediák kapcsolatok, külső mentorok meghívása, tudományos-szakmai és civil támogatók bevonását mentori programok megvalósításába). A Tehetségpontok hálózatába való bekapcsolódás a környékbeli oktatási intézményekkel való eddig is meglévő kapcsolatokat helyezné új alapokra. Tehetség témában folytatódna és ki is bővülne a 2011 júniusában záruló TÁMOP-pályázat legtöbb eleme: a Tehetségverseny, a szakmai műhely keretében megvalósuló folyamatos szakmai konzultáció, a jó gyakorlatok összegyűjtése és közzététele, szakmai kiadványok szerkesztése, illetve - a megfelelő egyetemi háttér megléte esetén - kutatási programokban való közös részvétel.