Iskolánk az ország legnagyobb zenei intézménye, egyetlen Príma Primissima díjas iskola, 100 éves múltú zenei oktatási intézmény.
Tanáraink munkája révén, magas színvonalú oktatásunkkal a 6 éves zenei előkészítős kortól a felsőfokú képzésig juttatjuk el tanítványainkat. Iskolánkban nagyhírű tanárok, koncertező művészek, kiváló pedagógusok tanítanak. Tanáraink szakmai munkaközösségekben működnek, így szakmai és pedagógiai céljainkat minőségi színvonalon tudjuk összehangolni és megvalósítani.
Névadónk – Weiner Leó - szellemében tudatosan igyekszünk az együttes muzsikálásra, a kamarazenére irányítani a figyelmet, számos kamaraegyüttesünk, fúvós- és vonószenekaraink, énekkarunk működtetésével.
Iskolánk a kerület életében igen fontos szerepet tölt be:
A zeneiskola (alapfok) képzésével átfogja a kerület 19 általános iskoláját, hiszen – az igényekhez igazodva különböző létszámmal, – minden iskolában oktatnak-nevelnek zenetanár kollégák.
A klasszikus zene minden hangszerfajtáját tanulhatják a kisdiákok. Létszámuk az elmúlt 5 évben mindvégig az engedélyezett maximális 1400 fő volt.
A szakközépiskolai (középfokú) képzés, mint országos beiskolázású képzés – jelenleg 141 fővel - professzionális képzés keretében működik. A zenei tárgyak mellett itt kaphatják meg a diákok a közismereti tárgyak tanulásának lehetőségét délelőtti tanítás keretében, az érettségizettek pedig szakmai képzést a 3 éves kiegészítő szakképzés keretében.
Az évente 280 hangversenynek, szereplésnek 2/3 része a kerületben zajlik. Ezáltal is ismertté vált iskolánk, nőtt népszerűségünk és keresettségünk is.
Szoros kapcsolatban vagyunk a Közösségi Házakkal, hiszen kulturális műsoraikat színesítjük zeneszámokkal, s önálló esteket, hangszeres bemutatókat tartunk felkérésükre. Igen közkedveltek karácsonyi koncertjeink, ahol énekes-iskolás kis növendékeink éppoly sikereket aratnak, mint szakközépiskolás hallgatóink .
Iskolánk megjelenik a főváros, az agglomeráció, a vidéki városok, falvak zenei-kulturális életében is, de a külföldön is szeretik a „weineres” diákokat, tanárokat.
Megalakuló Tehetségpontunk pedagógiai és pszichológiai szempontból is megfelelő segítségét az Újbudai Tehetségsegítő Tanács támogatásával, valamint szakmai segítő, képzett tanárokkal kívánjuk biztosítani.
dr. Pásztor Zsuzsa – Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára,
ELTE Kovács-módszer szakvizsgaképzés vezetője és tanára
Nagy Márta – zongoraművész-tanár, korrepetítor, zenei munkaképesség-gondozás tanár,
Heizer Zsófia – zongoratanár, okleveles tehetségfejlesztő tanár
Négyesi Anna – zenei munkaképesség-gondozás tanár,
Csóka Gabriella – közoktatás vezető, fuvolaművész-tanár, zenei munkaképesség-gondozás tanár,
Nemes Éva – mentálhigiénés szakvégzettség
Götz Nándor – klarinétművész, szaxofontanár, a szaxofon klasszikus zenében való alkalmazása szituációs módszerekkel
Horgas Eszter – Köztársaság-és Artisjus díjas fuvolaművész, a Partitúra Összművészeti Kurzus alapító, vezető művésztanára
Meskó Ilona – zeneszerző, tanár, karmester, zongorista, a Magyar Zeneszerzők Egyesületének Elnökségi tagja
Vámosi-Nagy Zsuzsa – Junior Príma díjas és Erasmus ösztöndíjas fuvolaművész, LFZE doktori iskolájának hallgatója
Boldoczky Gábor – trombitaművész, DLA
Rák Béla – gitárművész-tanár, a bécsi Egyetem Európai Ethnológiai Intézetében PHD hallgató
Dr. Finta Gergely – orgonaművész, egyházzenész, az Evangélikus Hittudományi Egyetem egyházzenei tanszékének vezetője
Kasza Roland – ütőhangszeres kamaraművész és zenetanár
Kiss Gyula – Liszt-díjas zongoraművész, egyetemi tanszékvezető tanár
dr. Entzné Tőkés Emese – zongoraművész, tanár
Seres Borbála – gitárművész, tanár
Matuz Gergely – Artisjus díjas fuvolaművész, karmester
Elek Szilvia – zongora-csembalo.fortepiano művész, író, zeneszerző
Rohmann Ditta – gordonkaművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem doktorandusz hallgatója
Győrffy Gergely- hegedűművész- tanár
Bálint Rezső – harsonaművész, kamarazenetanár, zenekari karmester
Sztán István – címzetes igazgató, tanszakvezető, fúvószenekar-vezető, trombitatanár, zeneiskolai és szakközépiskolai tantervek kidolgozója
Kis András – trombitaművész-tanár
György Istvánné – szolfézs-zeneelmélet tanszakvezető tanár, szaktanácsadó
Lőwenberg Dániel – zongoraművész, zenetörténész, a Mozarteum zenetudományi tanszékének PHD hallgatója
A zenepedagógia speciális területére vonatkozó további pedagógiai és pszichológiai kutatásokra, fejlesztésekre a területen nagy tapasztalattal rendelkező kollégákat keresünk meg.
Minden, zeneiskolánkba jelentkező gyermek képességvizsgáló meghallgatáson vesz részt a jelentkezéskor, erről 3 tanár (bizottság) értékelő javaslatot készít, ez a tehetség felmérésünk alapja.
A programban résztvevő tanulók, hallgatók, tanárok, tanácsadók munkájának követő méréseivel, a szükséges minőségirányítási követelmények kialakításával biztosítja az eredményesség és a hatékonyság növelését a szervezet.
Az iskola vezetés az iskolai tehetségfejlesztő munka eredményeit dokumentálja (versenyek, tovább-tanulás). Tanév végén összefoglaljuk tanulóink versenyeredményeit: hányan és milyen eredményességgel vesznek részt házi-, fővárosi-, országos-, nemzetközi tanulmányi, művészeti versenyeken, amelyek minden esetben nyilvánosságot kapnak, a gyerekek pedig jutalomban részesülnek.
Iskolánk eredményességét, munkájának, színvonalának külső elismerését tükrözik a következő elismerések:
• Kiválóra Minősített Alapfokú Művészetoktatási Intézmény – 2007.
• Művészetoktatásért Emlékplakett – 2011.
• Príma Primissima kitüntetés – 2011.
• Versenyek, bemutatók alkalmával összemérhetik növendékeink tudásukat az ország különböző zeneiskoláinak, művészeti szakközépiskoláinak diákjaival is.
• Az alapfok, csakúgy, mint a szakközépiskola hagyományosan számtalan dobogós versenydíjat és fesztiváldíjat hozott és hoz a kerületnek, illetve az intézménynek.
Szinte minden évben utaznak növendékeink külföldre koncertezni, meghívott cserepartnerként, vagy versenyen induló esélyesként. Bejártuk már szinte egész Európát, Bulgáriától Spanyolországig, Olaszországtól Finnországig, Németországtól Franciaországig mindenhol büszkén mutattuk be tudásunkat, s nyújtottunk – reményeink szerint - maradandó élményt hangversenyközönségünknek.
Munkamódszerünk a partnerközpontú működésen alapul. A kialakított szabályrendszernek megfelelően mérjük és értékeljük a partnereink elégedettségi - elégedetlenségi mutatóit, erősségeinket, gyengeségeinket. Az eredmények értékelése, a tapasztalatok megbeszélése, a közvetlenebb interjú módszerével is történik, hogy a személyes kapcsolatainkat ápoljuk, erősítsük. Mindezt az Intézményi Minőségirányítási Programunk alapján rendszeresen végezzük.
Munkánkat mindenekelőtt a gyermekek szeretete vezényli, ezzel együtt a nyitottság, a befogadás és a kölcsönös tisztelet jegyében kívánjuk ezt a tevékenységünket továbbra is folytatni. Tudjuk, hogy a ráfigyelő magatartás minden szabálynál jobban segíti a személyiség fejlődését.
Törekszünk arra, hogy a közös muzsikálás hozza meg a közösség szeretetét és a közös élményforrást, az egymás iránti toleranciát, a kitartást, a jóra törekvést.
Megalakuló Tehetségpontunk intézményi hatókörrel kíván működni.
Legfontosabb együttműködő partnereink:
• működtetőnk Újbuda Önkormányzata,
• Újbudai Pedagógiai Intézet – Tehetségpont
• Újbudai Tehetségsegítő Tanács
• Művészeti Szakközépiskolák Egyesülete
• Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége
• Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
• Rendszeres munkakapcsolatban állunk az Emberi Erőforrás Minisztériummal, hiszen számos hangszeres központi tanterv elkészítésére a felkérést intézményünk tanárai kapták.
• Napi szoros együttműködésben dolgozunk kerületünk általános iskoláival, kultúrházaival, közösségi házaival;
• Főiskolai felvételi vizsgák, saját érettségi vizsgáink, ill. főiskolai vendégtanárok intézményünkben tartott mesterkurzusai által felsőfokú zenei oktatási intézményekkel is tartjuk a kapcsolatot.
• Sikerült az elmúlt évtized alatt jó kapcsolatrendszert kialakítani a főváros és a vidék teljes zenei életével. Szervezünk, rendezünk budapesti, ill. országos versenyeket, fesztiválokat, találkozókat, de szívesen veszünk részt mások által rendezett versenyeken, fesztiválokon.
Nagy iskola révén, kiterjedt a szülő támogató hálózat, hiszen folyamatosan segítik munkánkat, figyelemmel kísérik a szakmai eredményeket, részt vesznek a programok szervezési munkálataiban, egy szóval mindenben támogatják az iskolát.
A nemrég megalakult Intézményi Tanács munkájához is reményeket fűzünk annak érdekében, hogy még szorosabbá és gyümölcsözőbbé válhasson a kapcsolat az iskola, a fenntartó, a működtető és a szülők között.
Hatékonyan működik az iskolai Diákönkormányzat is, különös tekintettel a szakközépiskolai diákság aktív az őket érintő kérdések véleményezésében.
ZENEISKOLAI SZAKFELADAT
tanévnyitó-tanévzáró ünnepélyeket, tantestületi értekezleteket, összejöveteleket tartunk
koncert-rendezvények:
központi szervezésű „W e i n e r” sorozatunk a Szent Imre Gimnázium Dísztermében.
Fellépők: kiemelkedő képességű növendékeink, művésztanáraink
Tanszaki koncertek a tanszakvezetők vezetése és szervezése által
Tagiskolai „házi” hangversenyek a tagiskolavezetők, a szaktanárok vezetésével.
Lényeges feladata a tanároknak, hogy évente legalább kétszer, - a félévzárások előtt, - megszervezzék ezeket a hangversenyeket, melyeken a tanár minden növendéke szerepel.
Tanulmányi verseny
• 2 évente megszervezzük a teljes zeneiskolát átfogó Weiner hangszeres tanulmányi versenyt, melynek zsűrijébe a zenei művészvilág legjelesebb előadóit, a pedagógiai szempontból legkiemelkedőbb egyéniségeket kérünk fel (főiskolai művésztanárok, hangszeres szaktanácsadók, elismert szaktekintélyek)
• a közötte lévő években kamarafesztivált és szolfézsversenyt rendezünk.
Bemutató órák, gyakorlati tanítás, továbbképzések
Az intézmény büszkélkedhet olyan neves pedagógusegyéniségekkel, akiket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola vezetőtanárnak kér fel. Az ő tanóráikat rendszeresen látogatják főiskolai hallgatók, de felkérik őket akkreditált továbbképzések megtartására is.
Zenekari táborok
A zeneiskola vonószenekara és fúvószenekara évente szervez több napos nyári táborozást. Fontosnak tartjuk támogatni a zenei közösségeket, hiszen az együttesen eltöltött napok alatt jobban megismerhetik egymást. A zenei táborok munkájában szakmai tudásuk gyarapítása mellett fejlesztjük a gyermek közösségbe való beilleszkedésének képességét is.
Külföldi tanulmányutak – magyar vendégfogadás
A zeneiskola keresi annak lehetőségét, hogy partnerkapcsolatot létesítsen külföldi zeneiskolákkal. Ennek keretében 4-8 napos tanulmányutakat szervezünk és viszontfogadjuk a partner zeneiskola diákjait, vezető tanárait. Ezzel kívánjuk a gyerekek közötti baráti kapcsolatokat erősíteni, úgy magyar – magyar, mint magyar – külföldi diákokra vonatkozóan. Rendkívüli jelentőséggel bírnak ezek az események a szakmai fejlődés mellett, a nyelvtanulás, az alkalmazkodási készség erősítésében is.
SZAKKÖZÉPISKOLAI SZAKFELADAT
• tanévnyitó-tanévzáró ünnepélyeket, tantestületi értekezleteket, összejöveteleket tartunk;
• nemzeti és egyetemes ünnepeket megünnepeljük;
• hangszeres tanulmányi versenyeken veszünk részt;
• nyári zenei táborokat szervezünk;
• bérleti hangversenyeket rendezünk;
• tanszaki hangversenyeket tartunk;
• rendszeresen külföldi versenyeken és vendégszerepléseken veszünk részt;
• évente Gólyabált, Szalagavató-ünnepséget és Weiner-napot rendezünk;
• kiállításokat rendezünk aktuális zenei évfordulók kapcsán az aulában.
KONKRÉT PROGRAMOK:
• Weiner bérleti koncertek (Szent Imre Gimnázium, Weiner Terem)
• Fúvószenekari hangversenyek
• Szakközépiskolai vonószenekari hangversenyek
• Koncertek a Budapesti Vonósokkal
• Babahangversenyek
• Koncert a nyugdíjasoknak
• Karácsonyi hangversenyek (BMK, Nagytétényi Kastélymúzeum, gazdagréti Közösségi Ház…)
• Orgona- és énekkari hangversenyek;
• Művésztanári Koncert (MÜPA)
• hangszerbemutató játékos foglalkozások óvodások részére;
• Kurzusok hazai és külföldi neves művészek meghívásával
A zeneiskola hangszerei, termei rendelkezésre állnak. Tanáraink önkéntes munkájukat maximálisan beleadva dolgoznak a választott tehetségterületek kibontásáért, a ránk bízott gyermekek fejlesztéséért.
Az együttműködő szervezetek a Tehetségpont szakmai rendezvényeihez, bemutatóihoz a szükséges infrastruktúrát ingyenesen használatba adják.
Az érintettek és az érdeklődők számára a kiadványokat ingyenesen teszi hozzáférhetővé.
A feladatok további bővítéséhez támogatókat keres, pályázati forrásokat von be.
A fenntartó támogatása mellett a térítési díjak, a művészetoktatási intézmények számára kiírt pályázatok segítségévével biztosított a művészeti képzés finanszírozása.
Az ÚPI minden segítséget megad tehetséggondozó tevékenységünkhöz.