Intézményünk 2009-ben alapította a Gönczy Tehetségpontot. 2010-ben Kiválóan akkreditált Tehetségpont lett. Tehetségfejlesztő munkaközösséget hoztunk létre és kidolgoztuk az intézményi tehetséggondozás sajátos rendszerét, mely a referenciaintézményi hálózatban mások számára adaptálható jó gyakorlat lett. Kidolgoztuk az alábbi komplex programokat: " Ismerd meg az öt elem titkát!", "Gazdálkodás falun", "Láthatatlan világ", "Gondolkodva építs kezeiddel!" Ezen programok a természettudományos, logikai-matematikai, inter- és intraperszonális területeken biztosítanak fejlesztési lehetőséget tanítványainknak. Mindezek mellett sikeresen adaptáltuk és alkalmazzuk a Debrecen városi Kincseink Komplex Tehetséggondozó Programot. E program a tehetséggondozás összes területét lefedi. Új alapokra helyeztük a testi- kinesztetikus területen történő fejlesztést, belépve a Debreceni Sportcentrum Tehetségpont Kincskereső programjába, ahol fejlesztő folyamatba építő tehetségazonosítás -és mérés folyik. Zenei tehetséggondozásunkat a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola, mint tehetségpont segíti intézményünkben kihelyezett egységeivel.Pedagógusaink akkreditált ( FAT, PAT ) továbbképzéseken vettek (vesznek ) részt annak érdekében,hogy a legkorszerűbb pedagógiai és pszichológiai ismereteket alkalmazhassák az azonosítás, fejlesztés, tanácsadás, valamint a programok eredménymérése során. Két kollégánk rendelkezik tehetségfejlesztő szakirányú szakvizsgás képzéssel. Tehetségpontunk együttműködik a Debreceni Egyetem Pedagógiai-pszichológiai, és a Miskolci Egyetem Pszichológiai tanszékével. Munkánkat iskolapszichológus segíti. Rendelkezünk tehetségazonosítás megfigyelési szempontrendszerrel, amelyet a programokba történő beválogatás és eredménymérés során alkalmazunk. Továbbképzéseinken több tehetségazonosításhoz és fejlesztéshez szükséges kérdőívet, tesztet ismertünk meg, melyet a tehetséggondozó programjaink tematikájának és gyermekeink személyiségállapotának megfelelően alkalmazunk. Intraperszonális területen hét éve folyik mentális tehetséggondozás a Magyar Hospice Alapítvány Méltóság Mezeje programjának részeként.
Tehetségpontunk helyi, intézményi hatókörű.
Tevékenységünk célcsoportja a Debreceni Gönczy Pál Általános Iskola tanulói, családjai és pedagógusai. Mentorként segítik munkánkat volt diákjaink, akik részt vettek tehetséggondozó programjainkon. Legfőbb együttműködő partnere a Gönczy Tehetségpont Tehetségsegítő Tanácsa, mely a működését civil és intézményi, társadalmi és gazdasági partnereket összefogva segíti. Kiemelt partnerünk az iskola tanulóit segítő Munkaiskola Alapítvány, mely egyik alapítója a Gönczy Tehetségpont Tehetségsegítő Tanácsának.
Együttműködő partnereinket tevékenységi területek szerint:
1. Tehetségazonosítás területen: KLIK Debreceni Tankerület, Debreceni Egyetem, Miskolci Egyetem, Debrecen városi Tehetséggondozó Munkaközösség, Debreceni Sportiskola és Sportcentrum Tehetségpont, Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola Tehetségpont
2. Tehetségfejlesztés területén: KLIK Debreceni Tankerület, Debreceni Egyetem, Debrecen városi Tehetséggondozó Munkaközösség, Debreceni Sportiskola és Sportcentrum Tehetségpont, Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola Tehetségpont, Felsőjózsai 4H Klub Egyesület, Alsójózsai Nyugdíjas Klub, Józsai Kertbarát Kör, Debreceni Ökoiskolák, Magyar Hospice Alapítvány
3. Tehetség tanácsadás területén: Debreceni Egyetem, KLIK Debreceni Tankerület Pedagógiai Szakszolgálat, Debreceni Gönczy Pál Általános Iskola Szülői Munkaközössége,
4. Elégedettségmérést végzünk a programok befejezésével gyerekeink és szüleik körében, melyet az intézménymérési rendszer elemeként működtetünk.
A tehetségpont megalakulásától eltelt időszakban kialakult programjaink állandó tanévenként ismétlődő rendszere.
Programjaink:
- Ismerd meg az öt elem titkát! 60 órás program 3. évfolyam március, április, május és 4. évfolyam szeptember, október
- Kincseink 30 órás program tanévenként és évfolyamonként 5-8. osztály a tanév során folyamatosan
- Gazdálkodás falun 40 órás program 6. évfolyam május, június
- Láthatatlan világ 30 órás program 7. évfolyam március, április
- Önálló kutatási tevékenység, projektek (kontakt óra+ önálló kutató munka ) - egyéni fejlesztés mentorálással 30 órás program
- Gondolkodva építs kezeiddel 40 órás tehetséggondozó programpár 1-4. évfolyam június
Valamennyi tehetséggondozó programunk a szakmai rész mellett személyiségfejlesztéssel ( erős és gyenge oldal fejlesztése, önismeret fejlesztése) kapcsolatos feladatokat is tartalmazza.
A programokhoz kapcsolódó rendezvényeink:
- szülő-diák-pedagógus együttműködés keretében tájékoztatók, bemutató foglalkozások tartása, közös szabadidős, lazító programok szervezése. (közös főzés, kirándulás)
- Tehetségnap szervezése tanévenként több alkalommal, melyen bemutatkoznak tehetséges tanítványaink, illetve szakmai közönség előtt mutatjuk be eredményeinket, fejlesztéseinket.
- Diákkonferencia, melyen a mentorprogramban résztvevő gyereket mutatják be pályamunkájukat diáktársaiknak, szüleiknek.
- A Városi Tehetséggondozó Munkaközösség tagjainak műhelykonferenciát tartunk.
A Gönczy Tehetségpont Tehetségsegítő Tanácsa tehetségalapot hozott létre, mely biztosítja a tehetségpont folyamatos működését.
Igyekszünk élni a pályázati lehetőségekkel és az önkéntes segítők erőforrásainak bevonásával. Rendelkezésünkre áll a Rózsavölgyi Gyermekkert Ökológiai Oktatóközpont, ahol kézműves műhelyek és kerti konyha szolgálja tehetséggondozó munkánkat. A Gönczy Pál úti épületben jól felszerelt, tanulói munkáltatásra alkalmas szaktantermek biztosítanak további lehetőségeket. Tehetséggondozó programunk szerves részét jelenti a gazdasági partnereinknél tett "üzemlátogatások".