A Huszár Gál Gimnázium, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 2003-ban kezdte el működését, majd óvodával 2015 szeptemberétől bővült először kettő, majd 2017-ben a 3. óvodai csoporttal. Küldetés nyilatkozatunk fókuszában az értékteremtő és tehetségét jól hasznosítani tudó generáció nevelése áll.
Az intézmény az elmúlt 15 évben számtalan kiváló eredményt ért el, több tehetségterületen. Kimagaslóak a sakk, (Országos diákolompiai első, EB-2. hely,) országos kresz, országos matematikai, robotikai, informatikai, vers- és prózamondásban, nyelvészetben, képzőművészetben, sportban elért sikerek. Az intézményünk igazgatója Bonis Bona díjas pedagógus, kiváló versenyfelkészítő, sakk FIDE-mester, rajta kívül további két kiváló tehetségsegítő Bonis Bona díjas kolléga és öszesen 4 fő tehetségfejlesztési szakértő pedagógus segíti a munkát. Az intézményünk 2010 óta Tehetségpont, és 2011 óta Kiváló Akkreditált Tehetségpont. Tehetségsegítéssel kapcsolatos továbbképzések, Tehetségnapok, Szülői fórumok és előadások sikeres szervezője, számos tehetségpályázat nyertese.
Az óvodai intézményegység szorosan kapcsolódik az intézmény tehetségsegítő hagyományához, és az óvodai nevelőtestülettel közösen megalkotott Óvodai Pedagógiai Programunkban, a tehetségsegítést óvodánk specifikumává emeltük. Óvodai csoportjainkban napközben is ügyelünk a megnyilatkozó tehetségjelekre: csoportnaplóinkban rögzítjük a megfigyelések eredményeit és támogatásunk irányát, módját. A csoporton kívül, délután jelenleg 3 tehetségműhelybe várjuk a gyerkekeket: "Tá-ti-ka"-zeneóvoda, Ovirajz és Ovisakk. Versenyrefelkészítés alkalmával Ovi-KRESZ és zsinórlabda csapatok szerveződnek időszakosan. (Országos Pindur-Pandúr Kresz Verseny 1.-2. hely, 2016-2018). A vizuális és nyelvi területen kimagasló képességű gyerekekkel folyamatosan részt veszünk pályázatokon, versenyeken. Két saját kezdeményezésű rajzpályázatot írtunk ki és bonyolítottunk le az elmúlt 4 évben. Három alkalommal nyertünk NIVEA-pályázaton tehetséges ovisainknak támogatást.
Óvodánkban, szakvizsgázott (ECHA) diplomás tehetségfejlesztő óvodapedagógus, fejlesztőpedagógus, zeneóvoda vezető, FIDE- sakk mester, festőnő, kiváló foci edzők foglalkoznak tehetségígéreteinkkel. További szakemberek is segítségünkre vannak, önkéntes szülő személyében, pl. pszcihológus A szülőknek rendszeresen tartunk tanácsadást, segítjük őket a tehetségígéret gyermekeik nevelésében, amennyiben igénylik ezt. Szakönyvtárunkat és szakmai tudásunkat tehetségsegítés területén is folyamatosan fejlesztjük. Kocka Kör- keretszerződéses együttműködés keretében segíti intézményünket.
Tervezett általános iskolai hatáskör:
- intézményi, helyi, országos
Együttműködések:
A következő versenyeket szervezzük szakemberek bevonásával:
- városi és megyei KRESZ versenyt szervezését az iskolarendőr, a városi kapitányság és a megyei rendőr-főkapitányság bevonásával
- levelezős közlekedési verseny szervezését vállaljuk, melyeknek célja 6-15 év közötti korosztály kerékpározási tudásának fejlesztése, helyes közúti közlekedésre való nevelése, KRESZ szabályok megismertetése, gyakoroltatása, elméleti/tesztlapos/és gyakorlati versenyzési lehetőség biztosítása.
- sakk versenyeken veszünk részt
Tervezett óvodai hatókör:
- Intézményi hatókör fontos számunkra, hiszen a saját intézményünkön belül is együttműködésre törekszünk az iskolai szakemberekkel, és ahol tudunk kapcsolódunk az iskolai, vagy Művészetoktatás, Tehetségpont meghirdetett programjaihoz, előadásokhoz, továbbképzésekhez, kiállításokhoz. Közösen készülünk az Országos Pindur Pandúr KRESZ versenyre, illetve a nyíregyházi Bethlen Kupán is jelen vannak óvodásaink.
- Városi és Megyei hatókörre is törekszünk, hiszen eddig is kerestük a lehetőségeket, hogy bemutatkozzunk, illetve mi is elérhetőek legyünk a városunk, megyénk Tehetségpont óvodái számára. Meghirdetett versenyeken, programokon igyekszünk képviseltetni óvodánkat, és az általunk meghirdetett rajzpályázatokkal is szerettük volna megszólítani a városi, megyei óvodákat. Továbbiakban is részt kívánunk venni a meghirdetett óvodás korosztályt érintő tehetségprogramokon, kiállításokon, előadásokon, továbbképzéseken, pályázatokon, versenyeken. Résztvettünk Tehetségpont műhely bemutatón közeli Tehetségpont Óvodában. Tehetségfejlesztési szakértőnk tartott előadást és gyakorlati segítséget nyújtott megyénk egyik óvodájában a Tehetségponttá válás folyamatában, regisztrációban, műhelymunkák beindításában.
- Fenntartói körben országosan is elérhetőek szeretnénk lenni, maradni a Hit Óvodák körében. Szeretnénk számukra tehetségfejlesztés témakörben akár segítséget nyújtani, műhelymunkában kölcsönös tapasztalatcseréket tartani, folytatni a konzultációkat pályázatírás és porgramszervezés témákban.(1527 karakter)
Általános Iskola
Huszár Gál Sakk Tehetséggondozói Műhely
Az iskola 1-10. évfolyamon tanuló, kb. 6-16 éves kor körüli tanulói. Továbbá 4-5 éves óvodáskorú gyermekek. Módszer, folyamat: alkalmazott tehetségkoncepció a Renzulli-modell, miszerint: tehetség = képesség * kreativitás * feladat iránti elkötelezettség (motiváció).
A sakktehetség mibenléte, felismerése, kiválasztása és képzése izgalmas és alapvető kérdés, feladat.
Már óvodáskorban tehetségkutató versenyt szervezünk, ahol a legügyesebb érdeklődő gyerekek kiválasztásra kerülnek.
Nem csak sakkverseny keretében történik a kiválasztás, hiszen nem minden gyerek ismeri még a lépéseket, ezért logikai feladatokon keresztül választjuk ki a kivételes memóriájú és koncentrációs képességű gyerekeket.
A tehetségre utaló jelek a legnyilvánvalóbbika a sakkjáték szeretete.
Kiemelkedő sakktehetségről abban az esetben beszélhetünk, ha a képességek szintje átlagfeletti értéket mutat. Velük a kiscsoportos kezdeti foglalkozások után hamarosan át kell térni az egyéni foglalkozásokra a fejlődés minél hatékonyabbá tétele érdekében.
Bizonyított teljesítmények regisztrálása: helyi, megyei, országos versenyeredmények regisztrálása révén.
A Tehetségazonosítás folyamat jelleggel történik.
KRESZ - tehetségműhely
A KRESZ foglalkozásokon, az alábbi módon és eszközökkel segítjük a tehetséges fiatalokat
- felsős KRESZ-es tanulók bevonásával az alsósok oktatásában, képzésében
- KRESZ programok,(Kerékpárral a forgalomban, Közlekedési szituációk animációs teszt stb.), az IKT-s eszközök alkalmazásával
- az RWCT technikák alkalmazásával az elméleti anyagok, szabályok megtanulásakor/TTM, pókháló, insert
- a dráma eszköztárának felhasználásával, tantermi keretek között/ szituációs játékok, kiscsoportos improvizáció, helyzetek újrajátszása, belső hangok, tárgyalás,vita: érvek, álláspontok, vélemények megfogalmazása stb./
- KRESZ kvízjátékokkal és tesztversenyekkel (pl. Közlekedési szituációk animációs teszt, Kerékpárral a forgalomban, stb. programok segítségével)
- a közlekedési versenyekbe történő mind nagyobb létszámú részvétellel
- az iskolarendőr bevonásával osztályfőnöki órákon és szülői értekezleteken
Versenyeket szervezzük szakemberek bevonásával.
Óvoda
Minden gyermek a saját csoportjában, egyénileg és közösségileg, mikrocsoportban is fejlesztendő. Differenciáltan figyelünk ezekre a gyermekekre, különleges időt, eszközt, helyet, feladatokat biztosítva számukra, érdeklődésükhöz, kreativitásukhoz igazítva. A tehetségígéret gyermekekről a támogatásuk irányáról feljegyzés készül. Egyéni felkészítés is folyik.
Tehetségműhelyeket hoztunk létre, hogy a hasonló képességgel bíró és hasonló érdeklődésű gyermekek találkozhassanak. A fejlesztés évi 26-30 órában történik. Ennek dokumentálása műhelynaplóban nyomonkövethető. Az óvodánkban jelenleg 3 óvodai tehetségműhely működik: "Tá-ti-ka"- Zeneóvoda, Ovirajz és Ovisakk. Időszakosan, versenyfelkészítés céljából: Ovi-KRESZ és zsinórlabda-csapat is működik.
A Huszár Gál Gimnázium, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda többek között a tehetséges tanulók támogatására megalapította a Huszár Gál Oktatási Alapítványt. A Tehetségpont anyagi fenntarthatóságának, illetve önfenntartásának biztosítását a Huszár Gál Oktatási Alapítvány sikeres működése és gazdálkodása garantálja. Az intézményünk alapítványa, szülői támogatás által működik, tevékenysége továbbra is fenntartható.
Valamint az Intézmény sikeres pályázati múlttal rendelkezik tehetségsegítés területén is.