A Magyarországon máig egyedülálló intézmény Kodály nemzetnevelő elveit szeretné megvalósítani, ezért nevelésének egészében fontos szerepet tölt be a zenei nevelés. Az első, a nevelés. Az emberi növekedés segítő szolgálata. A nevelés célja nem választható el az élet céljától. Át kell fogja az emberi élet egészét. A teljes emberre irányul, aki test- szellem-lélek egysége. Nevelésünk tehát a test- szellem-lélek igényeinek egyaránt meg kell feleljen. Ezért fontos a "két agyfélteke" egyensúlyos, harmonikus fejlesztése. Ez eredményezi a tudomány és a művészet műveltségi területeinek más iskolákénál kiegyensúlyozottabb arányát. Nevelési rendszerünk ezért alapoz az ezeréves keresztény hagyományokhoz hűen, a kétezer éves keresztény emberképre és értékekre, elvezetve a gyermeket ahhoz, aki örök életet ad. Iskolai életünk inkább az élet részeként akarja a tantárgyakat oktatni (tartalmas, inger gazdag közegben), mintsem az életet élettelen tantárgyakba sűríteni.
Az iskola az élet színtere. Nagyon fontosak a személyes kapcsolatok. A bizalom pedagógus és gyermek, sőt, nevelők és családok között; valamint az örömteli, szeretetteljes, családias légkör.
E gondolatok jegyében született a tizenkét évfolyamos gyermekközpontú nevelőiskola modellje, a katedrálisi kórusiskolák magyar testvére, Kodály nemzetnevelő koncepciójának megvalósítására, egy igényesebben nevelt magyar ifjúság szolgálatára. Egy nevelési egységben éljen itt általános iskola, gimnázium (óvoda), legyen lehetőség hangszertanulásra, legyen gazdag műhelyrendszer, tartalmas szabadidősáv, és azoknak, akik igénylik, a bentlakás lehetősége. Legyen ez minden gyermek számára nyitott, aki vállalja az emberebb emberré növekedés munkáját, aki zenével átjárt szívű "más emberré" kíván válni; aki egyébként is tanulna hangszert, hiszen családja felismerte a zenei nevelés fontosságát, és aki hangjával szolgálni is akar. Iskolánk egyedülálló koncepció szerint, immár 25 éve működő, 15 évfolyamos, többcélú intézmény. Kodály koncepciója szerint a zene mindennapi gyakorlásával a teljes ember nevelése a célunk: minden diák egyéni hangszeres oktatásban, hangképzésben és rendszeres kóruspróbákon vesz részt.
A tehetséggondozás és fejlesztés a kezdetektől meghatározó célja iskolánknak.
Kórusaink és hangszeres tanulóink állandó résztvevői és díjnyertesei minden rangos országos és határon túli versenynek.
Az együtt muzsikálás szeretete és a tehetséggondozás jegyében 2009. óta 3 évenként megtartjuk saját szervezésű, országos hatókörű kamarazenei fesztiválunkat, melyre 200-250 diák, 25-30 zenetanár kb. 15-20 iskolából hozzánk látogat.
Közismereti oktatásunk magas színvonalú, fizika, matematika, nyelvi szinten országos versenyeken vesznek részt tanulóink és érnek el helyezéseket. Tartunk házi szavalóversenyt, matematikaversenyt, fizikaversenyt.
Hatókörünket országosra tervezzük.
- Együttműködéseink:
Kamarazenei Fesztiválunk keretében a külső zeneiskolákkal való kapcsolataink nagyon jók, a zenetanárok és támogatóink úgy érezzük, szeretnek hozzánk jönni, velünk dolgozni.
- Országos tehetséggondozó találkozókat, koncerteket, kurzusok, szakmai megbeszéléseket szervezünk.
- Zenetanárok társaságával való kapcsolattartás és szakmai együttműködés (ZETA alelnöke Gulyás Csilla, iskolánk tanára, a TP egyik kapcsolattartója)
- A nevelőtestület alsó és humán munkaközössége, a teljes nevelőtestület: alsós munkaközösség, humán munkaközösség, reál munkaközösség., zenei munkaközösség, hangszeres munkaközösség együttműködése tematikusan.
Kerületi intézmények közti kapcsolat közismereti tantárgyak egyes projektjeiben.
- Az I. kerületi Farkas Ferenc Zeneiskolával együtt rendezünk koncerteket, az egri Farkas Ferenc Zeneiskolában adtak koncertet növendékeink. Jó kapcsolatot ápolunk a Zeneakadémiával.
- Külső szakemberek, akik részt vesznek életünkben, programjainkban, alakítják iskolánk profilját:
- Közismereti :
- Tamasics Katalin - földrajz, biológia – tankönyvszerző (ő iskolánk tanára is egyben
- Moldvai-Kiss Andrea - színművésznő – szavalóverseny
- Frigyesi Tibor - rendező – szavalóverseny
- Albert Viktor, Betek László – kémia
- Szalóki Dezső,
- Honyek Gyula – fizika
- dr. Fejérdy Gáborné
- zenei területen:
- dr Vígh Andrea - a Zeneakadémia rektora
- Kéry János- zongoraművész, a Zeneakadémia tanára
- Falvai Sándor- zongoraművész, a Zeneakadémia tanára
- Szőnyi Erzsébet- zeneszerző
Szívesen rendeznénk olyan tehetségnapokat, ahol megismerhetnék iskolánk működését, tanárainkat, óráinkat, s szívesen rendeznénk közös koncerteket, kurzusokat. Külföldi diákok, iskolák szoktak hozzánk járni, ahol mindezekre lehetőségük van.
Iskolánknak mindig is voltak kiemelt tehetségei zenei és közismereti területeken. Több diák iskolánk tanára lett később.
Tehetséges tanítványainkkal külön is foglalkozunk és vannak felzárkóztató foglalkozásaink részképesség hiánnyal küzdő tehetségeink számára. Ismert dolog, hogy sokszor művészeti területen tehetséges diák pl. diszlexiával küzd. Itt pl. a Kovács módszer használatával tudjuk segíteni tanítványainkat, de vannak ezekre a területekre kiváló fejlesztő tanáraink.
Szinte minden területen vannak tehetséges diákjaink: matematika, nyelv, történelem, magyar irodalom, fizika, matematika és a zene területe, amely azért a legerősebb oldala iskolánnak.
- 2015-ben tervezzük újra megrendezni a Budapesti Kamarazenei Fesztiválunkat, amely immár harmadik alkalommal kerül megrendezésre. Országos szintű zenei verseny, amely minden zeneiskolai osztályt megmozgat az együtt zenélés örömével.
- Költészet Napja - A hagyományosan megrendezett Költészet Napját, ami egész napos versmondást jelent a könyvtárban kedvelt verseinkből, illetve egész napos vershallgatást kiegészíti az alsósok közt versillusztrációs verseny, amit 2015 februárjától indítunk, s a Költészet Napjára állítjuk ki a műveket a folyosó-galérián.
- Részt veszünk a Kolping - szavalóversenyen és a kerületi szavalóversenyen is.
- .Színi előadások - Tanulók, tanárok közös előadása –
- .Bolyai, Zrínyi matematika versenyek állandó szereplői tanulóink.
- OKTV - versenyekre felkészítés fizika, kémia, földrajz, biológia tantárgyakból, egyéb reál versenyeken való részvétel. Öveges József fizikaverseny, Mikola Sándor fizikaverseny, Irinyi János kémiaverseny
- Nyelvi tehetséggondozás - felsőfokú nyelvtanfolyamra való felkészítés, nyelvi OKTV német nyelvből.
- Hungarofitt - verseny - egyéni versenyző indítása
Szívesen rendeznénk tehetségnapot előadással, óralátogatásokkal, közös koncerttel.
Iskolánknak van egy működő alapítványa, amelyhez a szülők minden évben hozzájárulnak. Kórusaink rendszeresen koncerteznek Magyarországon és külföldön; s az innen befolyó összegek is az alapítványba kerülnek. Versenyeinket szponzorok bevonásával kívánjuk megvalósítani. Egyéni és céges támogatókat keresünk programjainkhoz (eddigi támogatóink: Hungaroton kiadó, Rózsavölgyi Szalon, Victoria Hangszerkereskedés)
Jó kapcsolatokat ápolunk a kerületi és a fővárosi önkormányzattal, eddigi években jelentős segítséget és támogatásokat kaptunk tőlük.
Előfordul, hogy versenynyertes, koncertező diákunk ad jótékonysági koncertet és ennek bevételét iskolánknak ajánlja föl.
Ezeket a kapcsolatokat a jövőben is ápolni kívánjuk.