Óvodánk régi hagyományokkal rendelkezik a tehetséggondozás területén, kiemelt figyelmet fordítunk a tehetségígérettel rendelkező gyermekek külön foglakoztatására.
A tehetséggondozásunkban Nagy Jenőné Szakértő programja mértékadó számunkra. A Gagné féle modellből fontosnak tartjuk a környezet szerepét (család, intézményes nevelés, kulturális és társadalmi közeg) a természetes képességek kibontakoztatásának, fejlődésének elősegítése érdekében – minden tehetségterületen.
A tehetségígéretes gyermekeinket a Hajdú-Bihar Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat fejlesztőpedagógusa tábla játékok alkalmazásával, intézményünk fejlesztő pedagógusa külön foglakozások keretében fejleszti.
Célunk:
• a gyermekek erős oldalának fejlesztése
• olyan területek támogatása, amelyek kiegészítik a direkt tehetségfejlesztést. (relaxáció)
• a gyermekek gyenge oldalának kiegyenlítése
• képességek, kreativitás, motiváció fejlesztése
• diagnosztizálás beépítése a tehetségprogramba
• szociális – együttműködési képesség erősítése
• egészséges énkép formálásának segítése
• megfelelő légkör teremtése
• regenerálódás biztosítása
• a gyermek egész személyiségének komplex fejlesztése
• a szülők támogatásának megnyerése a tehetségügynek
• a tehetséges gyermek iskolaválasztásának segítése
Feladatunk:
• felismerni a tehetséget és megjelenési formáit
• lehetőleg minden 5. életévét augusztus 31-ig betöltött gyermeket tehetségműhelyben foglalkoztassunk
• korai tehetségazonosítás, gondozás az óvodai nevelés eszköztárával - beépítve a Pedagógiai Programba
• segíteni a gyermeket a tovább fejlődésben
• a gyermek tehetséggel kapcsolatos szükségleteinek kielégítése
• a szociálisan hátrányban lévő tehetségígéretes gyermek felkarolása, hátránycsökkentése
• esélyegyenlőség biztosítása a tehetség kibontakoztatása érdekében
• differenciált személyiség- és képességfejlesztés
Szervezeti formák:
Egyéni, illetve csoportos munkaforma heti 0,5-1 órában. Kiemelt jelentőségű a gyermek motiváltsága, melyet legjobban önálló tevékenykedtetéssel lehet elérni.
Módszereink a folyamat során: megfigyelés, mérés, a gyermek speciális képességeinek megfelelő program kidolgozása, játékos tevékenységben történő gazdagítás, motiváció, értékelés.
Figyelmet fordítunk az alulteljesítők, részképesség zavarral küzdő gyermekek fejlesztésére.
Tehetségpontunk hatóköre intézményi jellegű.
Programunk összeállításakor figyelembe vesszük a tehetségígéretes gyermekek igényeit, a komplex tehetségfejlesztés követelményeit, a helyi adottságokat. A különféle módszereket, az érintett gyermekek ismeretében a tevékenységet tartó pedagógusok határozzák meg. A gyermekeket a gazdagító-lazító programpár keretében bátorítjuk, a szülőket minden esetben munkánkról tájékoztatjuk, lehetőség szerint a programokba bevonjuk. A hátrányos helyzetű, részképesség zavarral küzdő gyermekek esetében is ugyanolyan fontos a fejlesztés, mint a tehetségesígéretes gyermekeknél.
A tehetségazonosítás, diagnosztizálás:
• Az óvodapedagógus és a gyermek együttes tevékenysége adja a legtöbb kapaszkodót a tehetség felismeréséhez.
• Az óvodapedagógusok által mért aktuális személyiség- és képességfejlettség eredménye, értékelése.
• Általános intellektuális képesség és speciális tehetségígéret azonosítása: szempontsor alkalmazása, felhasználása.
• A gyermek beválasztása óvodapedagógusi javaslatra 5 éves kortól a tehetséggondozó műhelybe.
Munkánkhoz a Dávid Mária féle tehetségszűrő szempontsort adaptáltuk.
A tehetséggondozás alappillérei:
• az érdeklődő, motivált gyermekek
• a szülői támogatás
• támogató pedagógus és alkotó légkör
• objektív mérési rendszer kialakítása minden általunk választott területen
• mérés, elemzés, értékelés és a tapasztalatok felhasználása a további tevékenységhez.
Óvodánk nyitott a Tehetségpont intézményekkel való együttműködésre. A Tehetségpontokon keresztül egyrészt kölcsönös szakmai konzultáció folyik, másrészt az általános iskolákkal való szakmai együttműködés segíti a tehetségígéretes gyermekek tehetségfejlesztésének folytatását.
Folyamatos kapcsolatban vagyunk Debrecen város óvodai tehetségpontjaival, ahol óvodapedagógusaink már több szakmai napon is részt vehettek. Az itt szerzett tapasztalatokat megosztjuk egymással és beépítjük tehetségműhelyeink munkájába.
A tehetséggondozást tehetségműhelyekben valósítjuk meg.
Tehetséggondozó műhelyeink:
Logikai matematika
„Agytorna” matematikai tehetségműhely
– kreatív gondolkodás
– játékos logikai feladványok
– matematikai logika, stratégiai játékok
– táblajátékok
Természeti:
„Töprengő” tehetségműhely
- természetismeret,
- társadalomismeret,
- hagyományápolás,
- lokálpatriotizmus
Zenei:
Csicsergők tehetségműhely
- A rendszeres éneklés, hangszeres zenélés igényének megalapozása
- Éneklési kedv felkeltése
- Zenei anyanyelvünk, az énekes- és hangszeres zene, népzene, gyermekjátékok megismerése
Térbeli- vizuális:
„Ügyes Kezek tehetségműhely
- A kiemelkedő, kreatív képességű gyermekek támogatása,
- kreativitás, alkotóképesség, finommotorika,
- képzelőerő,
- esztétikai ízlésformálás, kézügyesség fejlesztése
Test-kinesztétikus:
„Mocorgó” tehetségműhely
- egészséges énkép - testkép formálása, testi-lelki egyensúly megteremtése
- a mozgás szeretetére épülő életvitel, életmód megalapozása
- a gyermek mozgásigényének kielégítése
- mozgásos játékok alkalmazásával a gyermek testi képességeinek, harmonikus,összerendezett mozgásfejlődésének elősegítése
Szervezeti formák:
Egyéni, illetve csoportos munkaforma heti 0,5-1 órában.
Módszereink a folyamat során: megfigyelés, mérés, a gyermek speciális képességeinek megfelelő program kidolgozása, játékos tevékenységben történő gazdagítás, motiváció, értékelés.
A tevékenységek megszervezése a megfelelő légkör kialakítására fókuszál. Az állandóság biztosítása mellett a gazdag tevékenység repertoár adja a helyszínek megválasztását. A tehetséggondozás helyszíne és időkerete garantálja a megfelelő légkör kialakítását, így erősödik a gyermek lelki, szociális együttműködési képessége; egyben fejlődik egész személyisége. A tehetséggondozó tevékenység a gyermek erős oldalára épít, biztosítva a kreativitás szárnyalását. A gyermek motiválása a tevékenységek, a dolgok megszerettetésére irányul. A gyenge oldal kiegyenlítése, a hiánypótlás a tevékenységekbe ágyazva valósul meg.
A hangsúly a játékos tevékenységben történő gazdagításra, a sokszínű tapasztalat- és élménynyújtásra helyeződik.
A tehetségfejlesztés időkerete:
A tehetséggondozó program a meghatározott célok és feladatok megvalósítása érdekében minimum 30 alkalmat igényel.
A tehetségfejlesztés során használt eszközök az egységes dokumentációs rendszer használatát, valamint játékos tevékenykedtetéssel a tapasztalat- és élményszerzést szolgálják.
Tervezett programjaink:
– szakmai nap az érdeklődők bevonásával (szülői fórum)
– továbbképzés, előadás. Célja a motiváció emelése
– az óvodai tehetséggondozó műhelyek tapasztalatcseréje, munkájuk összekapcsolása
– esetmegbeszélés, supervízió,
– nyitott nap. projekt bemutatása
– rajzpályázat szervezése a regionálisan működő tehetségpont óvodák meghívásával
NTP, NTP-OKA-s pályázatokat írtunk és valósítottunk meg a tehetségműhelyek működtetésének támogatására, eszközök beszerzésére.
Egyéb pályázatok sikeres megvalósítása által a tehetségműhelyek támogatása is megtörtént (Erasmus+, TOP, NEA-UN, NEAN-KP)
A továbbiakban is folyamatosan figyelemmel kísérjük a különféle pályázati lehetőségeket, melyek segítségével gazdagítani és színesíteni tudjuk tevékenységünket, bővíteni tudjuk eszközkészletünket. Szponzorok felkutatása szintén ezt a célt szolgálja.
Óvodánk alapítványai jelentős mértékben hozzájárulnak a tehetséggondozáshoz szükséges feltételek biztosításához.