Iskolánk kiemelt feladata a tehetséges diákokban rejlő képességek felismerése és annak fejlesztése. Pedagógiai Programunk külön figyelmet szentel a tehetségsegítésnek, illetve a református oktatásügy hagyományai is köteleznek minket arra, hogy a társadalom bármely szegmenséből érkező, valamely területen kiemelkedő teljesítményű diákok olyan segítséget kapjanak nevelőiktől, hogy képességeiket a lehető legnagyobb mértékben kibontakoztathassák. Ezt szolgálják magas óraszámú tagozataink- magyar nyelv-kommunikáció, matematika, biológia- és a számtalan, az éves programban rögzített tanórán kívüli foglalkozás, a szaktárgyakhoz kapcsolódó szakkörök, versenyfelkészítő foglalkozások. Ezek irányítását szakmailag elismert, nagy tapasztalattal rendelkező pedagógus kollégák végzik. Magyar nyelv és irodalom szakos tanáraink közül többen vesznek részt a középiskolai felvételi írásbeli anyagok és tanulmányi versenyek feladatainak összeállításában, emelt szintű érettségiztetésben, tanár szakos hallgatók mentorálásában. Iskolánk alapította a Kazinczy-díj Alapítványt, amely szervezet jelentős anyanyelvi versenyeket felügyel. A magyar munkaközösség húsz éve szellemi-szakmai irányítója az Áprily Lajos Országos Református Vers- és Prózamondó versenynek. Szintén közreműködnek kollégák a Bolyai Anyanyelvi csapatverseny feladatainak összeállításában, szervezésében és zsűrizésében. E verseny országos döntője a Baár-Madasban zajlik. Hosszú évek óta a Baár-Madas rendezi a szakképző iskolák fővárosi Kazinczy-versenyét. Tizennégy éve itt tartja tanácskozását az Országos Ifjúsági Anyanyelvi Parlament.
Matematikából a korosztályos tehetséggondozó versenyeken nagy számban érnek el jó helyezéseket diákjaink. Ez összefügg azzal, hogy több évfolyamon is tartunk szakköröket, versenyfelkészítőket. Ebben a munkában több - a munkaközösséghez tartozó- kolléga vesz részt. Iskolánk egyik pedagógusa indította el és irányítja az országos Bolyai matematikaversenyt, amely a 3-8. évfolyamos diákok egyik legnagyobb tehetséggondozó megmérettetése.
A biológia területén ígéretes tanulókkal is átgondoltan és igen eredményesen foglalkoznak kollégáink. A természettudományos kutatásalapú oktatáshoz minden tárgyi feltétel rendelkezésre áll. (laborok, kísérleti eszközök, számítógép park) A korosztályos megmérettetéseken túl bekapcsolódnak diákjaink a TUDOK versenyekbe. Biológia oktatásunk színvonalasságát támasztja alá, hogy 2010 nyarán a SOTE partneriskolai együttműködésre kérte fel a Baár-Madast. Örökös Ökoiskolaként aktívan munkálkodunk az Ökoiskolai programban, amelynek legfontosabb irányítója a természettudományos munkaközösség. A Bolyai biológia csapatverseny szervezése, feladatainak összeállítása is a munkaközösség feladatai közé tartozik.
Néhány kollégánk kutatótanári tevékenységet is folytat a tehetséggondozás mellett.
Az iskolánkban működő Tehetségpontok nem csak intézményünk diákjai számára nyitott, hanem a közvetlen környezetünkben, a kerületünkben működő általános iskolák és a budapesti református iskolák tanulói számára is biztosít tehetséggondozó foglalkozásokat. Annak érdekében, hogy minél több diák megismerhesse a tehetséggondozás tanórán kívüli formájában rejlő lehetőségeket, már a tanév elején felvesszük a kapcsolatot az iskolákkal és folyamatosan tájékoztatjuk őket az itt folyó munkáról. Fontosnak tartjuk, hogy a tanulókat hozzánk küldő intézményekkel partneri viszony alakuljon ki. Intézményi tehetséggondozásunkat kibővítjük különböző felsőoktatási intézményekkel való együttműködés által nyújtott tehetséggondozó tevékenységekkel. (Semmelweis Egyetemmel és különböző intézményeivel, az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézetével, az Anyanyelvápolók Szövetségével, a Református Pedagógiai Intézettel, a Károli Gáspár Református Egyetemmel, a Budapesti Corvinus Egyetemmel.) Az említett mindhárom egyetemmel átfogó együttműködési megállapodással rendelkezünk. Kapcsolatban állunk szakmai civil szervezetekkel pl. Országos Erdészeti Szövetség, HUMUSZ Egyesület, Természettudományi Múzeum, Sziklakórház Múzeum, Duna Televízió, MATEHETSZ, Európai Tehetségközpont. Rendszeresen fogadunk külföldi tanár delegációkat (pl.: lett, szlovén, cseh). Együttműködéseink körét bővíteni szándékozunk. Egyén nemzetközi tapasztalattal is rendelkezünk, hiszen három ciklusban dolgoztunk a Comenius-programban német, dán, olasz, észt iskolákkal közös interdiszciplináris természettudományos projektek megvalósításában.
Minden évben nagy érdeklődésre tart számot az iskola tudományos napja, amikor 25-30, szakterületének elismert tagja tart előadást diákjainknak kutatásairól, munkájának eredményeiről. Több alkalommal a meghívott vendég kínált fel együttműködést egy-egy diáknak vagy tanulócsoportnak. Továbbá a szülői szervezet is támogatja a munkánkat azzal, évente közel 20-30 szülő segítségével a diákok bepillantást nyerhetnek különböző munka területekre, adott esetben az éppen a folyamatban lévő tudományos kutatásokba.
A 2011/12-es tanévtől működő Baár-Madas tehetségpont konkrét programjai:
1) általános iskolás (5-8 osztály) célcsoport számára:
tehetséggondozó körök: két évtizedes tehetséggondozó hagyományokra alapozó anyanyelv, biológia, matematika szaktárgyi tehetséggondozó köröket tartunk általános iskolás tanulók számára;
Ennek a munkának első fázisa: a tehetségpont hatókörében megtalálható általános diákok érdeklődés alapon történő bevonása az ú.n. általános iskolás tanulókat foglalkoztató tehetségköreinkbe (önkéntes jelentkezés); második fázisa az érdeklődő diákok tehetséggondozása egy-egy adott tehetség területen heti rendszerességgel történő szakkörök keretében.
2) gimnáziumi célcsoport számára:
iskolánk alapvetően a tantárgyakhoz kapcsolódó tudományterületekhez kötődő tehetségfejlesztést állítja középpontba, legyen szó akár természet akár társadalom tudományról.
Kiemelt szerepet szánunk az anyanyelvápolásnak (nyelvművelő kör, szavalóversenyek, Kazinczy-verseny felkészítés stb); 10 ehhez kapcsolódó országos, fővárosi vagy helyi rendezvényünk van.
A természettudományos tárgyaknak, különösen matematikai fejlesztésnek (szakkör, versenyfelkészítés), a biológiának és fizikának (szakkör, tudományos kutatás, versenyfelkészítés). szintén kiemelt szerepet szánunk. Évente váltakozóan 8-10 különböző természettudományos (és matematikai) tanórán kívüli foglalkozást tartunk.
Évente megrendezett projekt és témanapok (2) keretében komplex megközelítéssel fejlesztjük a környezettudatosságot.
Nem hanyagoljuk el a művészeti nevelést és a testi-kinesztetikus fejlesztést sem. (néptánccsoportok, kórusok.; kosárlabda, röplabda, labdarúgó szakosztály.)
Az iskola szellemiségénél fogva nagy hangsúlyt fektet mind az inter- mind az intraperszonális tehetségterületek fejlesztésére, diákjaink többsége református, de minden felekezetbe tartozó tanuló számára biztosítjuk a hitéhez kapcsolódó vallásos nevelést.
Versenyszervezések:
Folytatni szeretnénk az országos versenyek szervezését. Nagy örömünkre szolgál, hogy ettől a tanévtől az Országos Bolyai Csapatverseny kiegészült a biológia tantárggyal. Az Anyanyelvápolók Szövetségével összefogva, továbbra is iskolánk szervezi az Országos Ifjúsági Anyanyelvi Parlamentet.
A Tehetségpontok fenntarthatósága két anyagi forrásból biztosított. A fenntartó elismeri eredményeinket és támogatja iskolánk tehetségsegítő tevékenységét. A költségvetés előkészítésében és annak elfogadásánál külön forrást biztosít a tehetségsegítésre. Iskolánk eddig is indult különféle tehetséggondozással kapcsolatos pályázatokon és nyert többször támogatást. A továbbiakban folyamatosan figyelemmel kísérjük a pályázati kiírásokat és az azokban foglaltakat szem előtt tartva, adottságainkat, illetve céljainkat felmérve a jövőben is élni kívánunk ezzel a lehetőséggel.
Iskolánk tanulóinak versenyre való utaztatását a Baár-Madas alapítvány is támogatja.